Leerpaden bouwen met Agile Air
Op donderdagochtend 30 maart zaten we met zo'n 45 deelnemers van ongeveer 20 klantorganisaties in een inspirerende sessie over het ontwerpen van een leerpad.
In vijf verschillende break-out sessies gingen de deelnemers uiteen om aan de hand van vooropgestelde informatie over persoonsgegevens een module te creëren in Agile Air. Het kennisniveau van de deelnemers liep uiteen van een eerste kennismaking met Agile Air tot vergevorderd.
Iedereen ging aan de slag en binnen een half uur waren de eerste contouren van een leerpad zichtbaar, waarbij voor het ordenen en tentoonstellen van informatie verschillende elementen binnen Agile Air werden gebruikt. En dat door zowel de vergevorderden als de deelnemers die Agile Air voor het eerst ervoeren!
Tijdens de sessies deelden de deelnemers samen met een consultant vanuit Defacto hun ervaringen en gaven elkaar tips en tricks hoe om te gaan met informatie vanaf de werkvloer. Vragen die de sessies vulden waren 'Hoe ga jij om met vragen van de afdeling?' 'Welke rechten krijgen zij?', 'Hoe zorg jij voor een hoog leereffect?' en 'Hoe maak jij de content beheerbaar?'.
Hoe ga jij om met vragen van de afdelingen?
Steeds vaker horen we dat vanuit de afdelingen zelf initiatieven worden genomen om content te maken. Samenwerken met de academie is dan de manier om ervoor te zorgen dat de content ook op didactisch niveau goed aansluit.
Binnen Agile Air is het mogelijk samen content te maken. Zo brengen de inhoudsdeskundigen hun kennis in de leerpaden en werken zij samen met de academie om er zeker van te zijn dat de inhoud ook goed overkomt op de eindgebruikers.
Hoe zorg jij voor een hoog leereffect?
Inhoud aan een leerpad is één, maar het goed ordenen zodat de informatie ook begrepen en onthouden wordt is iets anders. Het anders weergeven van de informatie kan helpen het leereffect te vergroten.
Tijdens de sessie zagen we dat de deelnemers al gauw de mogelijkheid hadden ontdekt om met verschillende elementen aan de slag te gaan. De elementen zijn de middelen die je in kunt zetten om informatie op een andere manier in te zetten. Denk hierbij aan een afbeelding die je met tekst kunt bewerken, aan een sleepvraag waarmee je de gebruiker uitdaagt de juiste volgorde te bepalen, het inzetten van een video met markers, zodat de gebruiker alleen dat stukje hoeft te zien wat voor hem relevant is, of het inzetten van de ‘decision tree’. Dit nieuwe element stelt je vragen waar je vooraf gedefinieerde antwoorden op geeft en jou helpt jouw vraag te beantwoorden. En er zijn nog zoveel meer mogelijkheden…
Hoe maak jij de content beheerbaar?
Bij wie leg je de verantwoordelijkheid voor het beheren van de content? Bij de deelnemers blijkt dat de één het nog bij zichzelf houdt, terwijl de ander het veel meer bij de afdeling laat. Dat er beleid op gemaakt moet worden, vinden wij wel erg verstandig. Zo weet je zeker dat het voor iedereen duidelijk is hoe met de content om te gaan.
In Agile Air ondersteunen we deze processen, dat als eenmaal het beleid staat, degene die verantwoordelijk is, weet hoe de content onderhouden wordt. Zo is het mogelijk om in te zien welke spaces geverifieerd zijn, wat er verouderd is, wat negatieve feedback heeft gekregen en welke content onpopulair is. Al deze inzichten worden gegeven, zodat voor degene die verantwoordelijk is, het gemakkelijk wordt gemaakt de content te onderhouden.
Wij kijken terug op een inspirerende sessie, waarbij de deelnemers ook ons en elkaar hebben geïnspireerd. Dank jullie voor je bijdrage!
Ben jij ook benieuwd naar de mogelijkheden van Agile Air?
Download hieronder het productsheet en lees wat Agile Air voor jouw organisatie kan betekenen.