Effectieve kenmerken van Langdurige Leertrajecten

Celine Kemp & Josien Zwarteveen | | Leestijd: ± 3 min.

Aan de ene kant studenten, medewerkers en supervisoren moeiteloos door leertrajecten begeleiden en aan de andere kant inzicht krijgen in de inzet van verschillende soorten onderwijs, zoals meerjarige opleidingen, leerlijnen, onboardingsprogramma's, BOL én BBL onderwijs en EPA gestuurd onderwijs. Dat was het doel tijdens de sessie Langdurige leertrajecten op onze klantendag.

Aan de hand van een casus werden theoretische inzichten, de mogelijkheden binnen CAPP en de kenmerken van een langdurig leertraject besproken, zodat elk leertraject op maat kan worden vormgegeven. Maar wat zijn die kenmerken? Hieronder hebben we ze voor jou op een rijtje gezet.

langdurige leertrajecten wandeling

Ideale balans tussen online en offline

Wat is de ideale balans tussen online en offline leren in jouw leertraject? Bij het vormgeven van jouw leertraject kies je voor een balans tussen deze twee kenmerken.
Offline leren, fysiek aanwezig zijn bij een bijeenkomst, vergt een grote (tijds)investering en het beperkt de grootte van de groep. Tegelijkertijd biedt het de mogelijkheid voor interactie en kun je deelnemers actief betrekken bij de lesstof.

Tegenover offline leren staat online leren. Online leren geeft de deelnemer meer vrijheid zelf de plek te kiezen waar hij leert. Dit kan vanuit huis of bijvoorbeeld onderweg in de trein. De deelnemer kan dan makkelijker aanhaken en het onderwijs kan aan een (veel) grotere groep gegeven worden.

Balans tussen vaste tijden en eigen tijd

Is het groepsbelang binnen jouw leertraject groot? Dan is het verstandig in je leertraject op vastgestelde momenten onderwijs te bieden. De deelnemers leren op hetzelfde moment, volgen hetzelfde schema en kunnen op deze wijze gezamenlijk optrekken. Dit biedt de mogelijkheid van interactie tussen de deelnemers, zodat er uitwisseling van kennis en ervaring is en er directe feedback door de instructeurs gegeven kan worden. Deze vorm vereist dat de deelnemers op hetzelfde moment op dezelfde locatie (fysiek of online) zich bevinden.

Is er in jouw leertraject juist meer ruimte om eigen tijd in te delen? Dan geeft dat minder organisatorische beperkingen en kan de deelnemer leren op het moment dat het hem uitkomt.

Rol van de begeleider

Hoe groot is de rol van de begeleider in jouw leertraject? Een begeleider kan een docent zijn, maar ook een supervisor, een werk- of praktijkbegeleider, een coach, een collega, een leidinggevende of een beoordelaar. Of leert de deelnemer volledig zelfstandig? Ook dit is een kenmerk van hoe jij je leertraject vormgeeft. Is er namelijk sprake van een begeleider, hoe ga je deze begeleiding faciliteren? Op wat voor manier kan er over en weer gecommuniceerd worden? Of hoe kan de begeleider de deelnemer ondersteunen?

Sociaal leren

Is er in je leertraject ruimte voor sociaal leren of dat het juist de bedoeling is dat de deelnemer individueel leert? Sociaal leren omvat het leren van en met elkaar in verschillende situaties. Dit kan plaatsvinden in kleine of grote groepen, in leergemeenschappen (communities) en in netwerken.

Dankzij computers en internet kan sociaal leren zowel face-to-face als online plaatsvinden of in een blended vorm. Digitale platforms worden ingezet voor de communicatie en samenwerking tussen de deelnemers, om zo het sociale leren te bevorderen.

Portfolio

Een persoonlijke (digitale) map waarin je beschrijft wat je kunt, waar dat uit blijkt en hoe je jezelf verder wilt ontwikkelen, is je portfolio. Een portfolio opbouwen heeft twee doelen. Aan de ene kant laat je je begeleider zien wat je hebt geleerd en welke vaardigheden je bezit. Aan de andere kant helpt het je om te reflecteren op wat je hebt bereikt en wat je in de toekomst wilt leren. In hoeverre is het voor jouw leertraject belangrijk dat de deelnemer een portfolio kan opbouwen?

Leren en werken

Leren terwijl je werkt. Bij veel langdurige leertrajecten wordt gezocht naar deze combinatie, bijvoorbeeld bij interne opleidingen of BBL-trajecten. Het voordeel van tijdens je werk leren, is dat je het geleerde direct in de praktijk kunt brengen en tegelijkertijd een netwerk van vakmensen kunt opbouwen die in hetzelfde werkveld actief zijn.

Elk leertraject een eigen inrichting

Het is duidelijk dat elk leertraject zijn eigen kenmerken heeft. Deze kenmerken bepalen hoe het leertraject er uit ziet en welke keuzes je kunt maken om het leertraject voor de deelnemers goed in te richten. Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden binnen CAPP en Programs? Laat het ons weten. We nemen je graag mee in hoe jouw leertraject het beste ingericht kan worden.

Of download het productsheet van Programs voor een snelle start!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.