Maak van je LMS een marketingmachine

Emma Kwee | | Leestijd: ± 2 min.

Hoe zorg je er nou voor dat medewerkers je LMS gaan gebruiken? En dat ze vinden wat ze nodig hebben? Vragen die we bij veel van onze klanten terug zien komen. Nu kun je natuurlijk alles verplichten. Want dan moeten gebruikers er wel mee leren omgaan. Maar dat heeft natuurlijk weinig met leren en ontwikkelen te maken. Als het om gebruikers boeien en binden gaat, kunnen we eigenlijk nog best wat leren van online marketing. Lees hoe je van je LMS een marketingmachine maakt en doe de test om te zien waar jouw organisatie staat.

Content is king

In online marketing nog steeds een waarheid als een koe. Maar ook als het om je LMS gaat, is de kwaliteit van je content allesbepalend. Je kunt nog zo’n mooi platform inrichten, maar als de content niet relevant is, zullen medewerkers het niet gebruiken. Hoe je dat doet? Zie je LMS als het CRM systeem van de academie. Je zit eigenlijk op een goudmijn aan gebruikersdata, waarmee je personalisatie van je aanbod kan toepassen. Begin met de verschillende doelgroepen in kaart brengen en bouw stap voor stap een profiel op van je gebruikers. Zo kun je uiteindelijk de juiste content bij de juiste doelgroepen krijgen.

Attentie attentie retentie

Nu je dankzij een gepersonaliseerd leeraanbod relevante content hebt, is het de kunst om gebruikers aan je te binden. Retentie noemen ze dat in online marketing. De kans dat mensen steeds uit zichzelf terugkomen is klein. Breng je content dus regelmatig onder de aandacht. Door gebruikers zich te laten abonneren op updates en nieuwe content over voor hun interessante onderwerpen, hoef je daar niet meer achteraan te jagen. Bied ook andere content aan, waarvan je op basis van het profiel kunt verwachten dat het aansluit. Zo bouw je audiences rondom verschillende thema’s en kun je gericht content maken en delen.

Next level: Loyalty en super users

Je hebt relevante content en je weet je doelgroepen te bereiken. Hoe nu verder? Om je aanbod steeds beter aan te laten sluiten op gebruikers, duik je regelmatig de data in. Analyseer zoekgedrag om ideeën voor nieuwe content op te doen. Bekijk welke content goed scoort en wat juist niet. Vraag feedback van gebruikers om content te blijven verbeteren. Door in gesprek te gaan, bouw je aan een langdurige klantrelatie met je gebruikers. En maak je ambassadeurs van je gebruikers. Het resultaat? Loyale, actieve gebruikers, die je LMS niet alleen gebruiken, maar er ook aan bijdragen. En dat allemaal zonder dingen verplicht te stellen, maar door slim gebruik te maken van bewezen online marketing technieken.

Quiz hoe maak je van je LMS een marketingmachine

Wil jij van je LMS een marketingmachine maken? Met deze quiz breng je in kaart waar je staat. Beantwoord de vragen en zie wat je al goed doet en waar nog werk aan de winkel is.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.