Medewerkers motiveren en inspireren met vernieuwde contentkanalen bij Anna Zorggroep
Door de verschuiving in het beleid van meer zelfregie is het kwaliteitspaspoort niet meer de enige ingang om de medewerker te laten leren. Toch wil je de medewerker motiveren en inspireren om zich te ontwikkelen. Binnen CAPP zijn diverse mogelijkheden om de content aan te bieden, één optie is via kanalen. En, met de prominente plek op het nieuwe dashboard is het dus tijd voor wat inspiratie!
Tijdens één van onze bezoeken aan Anna Zorggroep viel ons een wand vol post-its op. Wat was de gedachte achter deze post-it-wand? We spraken Julia Gierlich, functioneel applicatiebeheerder bij Anna Zorggroep, over hoe zij structuur kreeg in het vormen en indelen van de kanalen.
Kanalen gelijk aan categorieën
Tijdens de implementatie van CAPP zijn categorieën ingezet om alle certificaten onder te verdelen. De benaming van de categorieën was hiervoor een belangrijk onderdeel. 'In het oude LMS stonden veel verplichtingen onder Overige of Specifieke zorg. Deze categorieën waren te algemeen en dus niet zo effectief.' De implementatie was voor Julia en haar collega's hét moment om voor meer logische onderwerpen te kiezen.
Voor de juiste benaming werd gekeken naar de werkvloer; hoe staan de onderwerpen daar bekend, en, wat zijn de zoektermen? Dit diende als inspiratie voor de benaming van de categorieën.
Grote vellen met deze categorieën werden onderdeel van het interieur. Vervolgens was de verdeling van de certificaten aan de beurt. Elk certificaat werd op een post-it geschreven en aan de juiste categorie gekoppeld.
Deze structuur zorgde voor zo'n duidelijk beeld, dat het logisch was om voor elke categorie ook een kanaal aan te maken. In zo'n kanaal zijn vervolgens de onderdelen geplaatst die nodig zijn om een certificaat binnen die categorie te behalen. De categorie-indeling was al inzichtelijk, waardoor het makkelijk was om de leeronderdelen van een certificaat onder het juiste kanaal te zetten.
Niet verplichte onderdelen
De uitdaging kwam, toen bleek dat er ook allemaal onderdelen worden aangeboden die niet verplicht zijn. Onder welk kanaal vallen die? Anna Zorggroep heeft bijvoorbeeld ook ingekochte modules van specifieke leveranciers. Omdat er binnen Anna Zorggroep niet naar de leverancier maar naar de inhoudelijke content wordt gezocht, zou het niet nuttig zijn om per leverancier een kanaal op te zetten. Daarom is gekeken naar de onderwerpen van de modules, zodat ze verdeeld konden worden op inhoud. 'We verdelen dus niet meer op leverancier, maar op onderwerp. Dat werkt zo veel beter!'
Kanalen passend bij afdelingen en doelgroepen
Anna Zorggroep biedt zowel ziekenhuiszorg als zorg in de VVT. Daardoor is het aanbod aan content divers. Er is veel overlap, maar ook specifieke ziekenhuis-content en specifieke VVT-content. In het kanalenaanbod vind je bij Anna Zorggroep dan ook twee kanalen die erg op elkaar lijken, kwetsbare ouderen (Anna Ouderenzorg) en kwetsbare ouderen (ziekenhuis). Deze kanalen hebben deels overlappende content, maar ook eigen specifieke content.
Door het inzetten van kanalen kan Julia de content gescheiden aanbieden en tegelijk komt de content voor beide doelgroepen ook in beide kanalen naar voren. Dat maakt het inzetten van een kanaal zo krachtig, want je bereikt de specifieke doelgroep er mee.
Kanalen als ondersteuning aansluitend bij de activiteitenagenda
Naast het inzetten van kanalen voor ondersteuning van de categorieën of voor het bereiken van doelgroepen, kun je met een kanaal ook content bundelen voor een specifiek thema en dat pushen richting de gebruikers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Week van de werkdruk, of de Maand van de Vitaliteit. Dit soort thema's krijgen vaak extra aandacht gedurende een bepaalde periode via mailingen, posters, flyers of op andere wijze.
Omdat elk kanaal een eigen URL heeft (en je deze kunt aanpassen) is het makkelijk deze mee te nemen in je communicatie richting de gebruiker, bijvoorbeeld door het inzetten van een QR-code of een directe link naar het kanaal. Zo is de gebruiker binnen slechts één klik bij de juiste content.
En er is nog meer
De juiste benaming en de juiste indeling zijn van cruciaal belang. Maar wil jij jouw kanaal nog meer een eigen stempel geven, dan is dat mogelijk! Met de nieuwe opmaakmogelijkheden maak jij jouw kanaal nog aantrekkelijker voor de doelgroep.
Wil jij ook aan de slag met kanalen, hierbij staan nog even de tips van Julia op een rij:
- Zorg voor herkenbare titels –> Waar zoekt de gebruiker op? Hoe worden zaken benoemd? Herkenbaarheid gaat boven fancy benamingen.
- Eenduidigheid zorgt voor herkenning –> Ben je nog niet begonnen, maar heb je al wel een indeling op basis van categorieën gemaakt? Gebruik dat als startpunt. Benoem de kanalen zoals je ook de categorieën hebt benoemd. Dit zorgt voor snelle herkenning.
- Richt je op de doelgroep –> Heb je te maken met twee verschillende doelgroepen die veel overlap hebben? Met twee kanalen kun je de doelgroepen beter scheiden en het aanbod beter op elke doelgroep afstemmen.
- Push je gebruikers richting het kanaal –> Met de specifieke URL kun je het kanaal pushen richting je doelgroep. Zo zorg je ervoor dat de gebruikers rechtstreeks in het betreffende kanaal uitkomen.
Heb jij nog een vijfde tip die je met ons wilt delen? Laat het weten!