Experts als e-learning makers en content creators

Emma Kwee | | Leestijd: ± 2 min.

Het maken van e-learning is in veel organisaties belegd bij de academie. Maar is dat eigenlijk wel de taak van de academie van de toekomst? Want de kennis bevindt zich vaak bij de experts op de werkvloer. Best logisch dat die experts dan ook de e-learning maken. Dat vraagt wel om een meer faciliterende rol van de academie. Wat die rol inhoudt en hoe je jouw experts in staat stelt om zelf content te maken, dat lees je in dit blog. En met de handige online tool breng je in kaart of jouw organisatie over de juiste randvoorwaarden beschikt om experts zelf e-learning te laten maken.

Waarom je kennishouders binnen jouw organisatie de regie zou geven over het ontwikkelen van e-learning? Ten eerste komt het de kwaliteit van de e-learning ten goede. De experts weten immers het meeste van hun vakgebied en houden die kennis ook up-to-date. Daarnaast stimuleert het onderlinge kennisdeling en betrokkenheid op de werkvloer. In een actieve rol voelen mensen namelijk eigenaarschap. Iets dat bij e-learning die top-down door de academie gedeeld wordt vaak minder het geval is. Genoeg redenen om e-learning creatie aan de experts over te laten. Maar wat is dan de rol van de academie?

De academie ondersteunt en faciliteert contentcreators

Dat betekent niet dat de academie buiten spel komt te staan, integendeel. De academie faciliteert contentcreators door het hen zo makkelijk mogelijk te maken om zelf aan de slag te gaan met het maken van e-learning. Als academie wil je uiteindelijk een netwerk van experts bouwen, dat zelf e-learning kan maken en beheren. De academie wordt daarmee verantwoordelijk voor de randvoorwaarden, in plaats van voor het eindproduct. Dat betekent dat je je organisatie inricht op kennisdeling in de breedste zin van het woord.

Creëer een rijke voedingsbodem

Om experts actief te betrekken bij het maken van content, hebben zij natuurlijk de juiste tools nodig. Dat betekent laagdrempelige software waar zij e-learning modules, video’s en andere content mee kunnen maken. Maar ook de juiste, korte, training om met die tools aan de slag te kunnen én aanspreekpunten waar gebruikers met vragen terechtkunnen.
Maar met authoring tools alleen red je het niet. Want het gaat erom de juiste context en omgeving te creëren voor contentcreatie. Dat begint met een open leercultuur, waar kennisdeling en eigen initiatief gestimuleerd worden. Ook belangrijk is de inrichting van een duidelijk en simpel proces om van idee tot content te komen. En een goede PDCA-cyclus om die e-learning content te beheren en up-to-date te houden.

Test waar jouw organisatie staat

Wil je weten of jouw organisatie aan de randvoorwaarden voldoet voor contentcreatie op de werkvloer? Op basis van acht criteria, breng je in kaart waar je staat. In het spinnenweb-diagram zie je in één oogopslag wat er goed gaat en waar nog werk aan de winkel is.

Doe de test via deze link

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.