Heden en VerL&Den

André Bruinink | | Leestijd: ± 2 min.

Een inspirerende wandeling door Hortus Oculus: "Heden en VerL&Den"

Tijdens de klantendag in juni '24 was één van de hoogtepunten van deze dag was zonder twijfel de sessie "Heden en VerL&Den", een inspirerende wandeling door de beeldentuin (Hortus Oculus) van Art Centre Delft. Deze sessie bood onze klanten niet alleen de kans om prachtige kunstwerken te bewonderen, maar ook om op een dieper niveau na te denken over actuele thema's binnen hun vakgebied.

De Start van de Wandeling

Wat hadden we een geluk met het weer op de klantendag. De zon scheen en de temperatuur was geweldig, wat de perfecte setting bood voor onze wandeling door Hortus Oculus. Onze klanten verzamelden zich bij de ingang van de beeldentuin, waar ze een korte introductie kregen over de wandeling.

beeldentuin

Kunst en Reflectie: De Stellingen

Een aantal kunstwerken was zorgvuldig gekozen om verschillende aspecten van leren en ontwikkelen te symboliseren. Bij elk kunstwerk een stelling voorgelegd aan de deelnemers. Deze stellingen waren bedoeld om discussie en reflectie te stimuleren over hoe leren en ontwikkelen zich vandaag de dag ontvouwt binnen organisaties. Samen met andere deelnemers werd gereflecteerd op het eigen werk, zodat ze elkaar konden inspireren.

Een greep uit de stellingen:

"Heb je wel eens gebruikgemaakt van een mix van leerinterventies en zorgde deze verrassende combi tot een L&D kunstwerkje?"

Deze stelling leidde tot een levendige discussie over de balans tussen verplichte en facultatieve leerinterventies. Sommige deelnemers ervoeren dat bij hen in de organisatie vooral nadruk wordt gelegd op de verplichte onderdelen en dat deze doorlopen moeten worden. Anderen gaven juist aan dat ze af willen van de verplichte onderdelen en vooral leerinterventies beschikbaar willen stellen als ze 'snel zoeken naar een antwoord'. De conclusie was dat de ideale leermix uit een combinatie van deze performance support met cursussen met verplichte onderdelen bestaat.

Er werden ook mooie voorbeelden genoemd van onconventionele manieren om medewerkers aan het leren te krijgen, zoals een heuse escaperoom waarbij medewerkers ook samen moesten werken. Al snel bleek dat de artsen veel te fanatiek waren om het probleem op te lossen en dat het het doel van het leren voorbij schoot. Tegelijk werd in een andere groep de escaperoom ook benoemd, waar het een goede manier was om gebruikers kennis te laten maken met een nieuw kennisgebied. Hierbij was de conclusie dat bij het effectief inzetten van een nieuwe leervorm het van belang is voor ogen te houden welk doel bereikt dient te worden.

beeldentuin

"Heeft je L&D afdeling wel eens te lang vastgehouden aan een leerconcept, leerinterventie, bepaalde methode, of specifiek beleid?"

Deze stelling leidde tot meerdere discussies over beleid en leerinterventies. Veel klanten waren het eens dat met name veel organisaties te lang vast hebben gehouden aan lineair leren en van zelfbeoordelingen van medewerkers te lang hebben tegengehouden. Dit kwam volgens de deelnemers met name omdat hun visie hoger binnen de organisatie niet werd gedeeld en het erg lang duurde voordat hier gehoor aan werd gegeven.

Uitwisseling

Het was erg leuk om te zien hoe de deelnemers met elkaar in gesprek raakten en soms niet wilden stoppen om door te gaan naar een volgende stelling. De vraag om ervaringen met elkaar te delen is groot en het was dan ook een grote eer om te zien dat onderling contactgegevens werden uitgewisseld om het gesprek gauw op een ander moment voort te zetten.

Hartelijk dank aan de deelnemers voor het delen van ervaringen in het werkveld van leren en ontwikkelen!##

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.