Defacto klantendag 2023
Dit jaar vond de Defacto klantendag met zo'n 150 personen plaats in een strandpaviljoen bij Castricum aan Zee. Een hele dag op het strand, wat heerlijk! Het enthousiasme en de gemoedelijkheid onder de deelnemers was groot. Sommigen noemden het ook hun 'digital nomad-dag'. Dat, samen met het bespreken van de onderwerpen tijdens de sessies, zorgde ervoor dat het een gezellige en leerzame dag was.
Ontmoet, ontdek en ontspan
Naast het ontspannen na een lange reis, kregen de deelnemers een opdracht mee tijdens de ontvangst. 'Ontmoet mensen uit hetzelfde vakgebied en ontdek samen aan de hand van diverse woorden wat het thema van jouw groep is.' Een leuke manier om met elkaar in contact te komen en het gesprek te openen. Bleek helemaal niet nodig, alle deelnemers hadden elkaar al snel gevonden en stonden druk te praten. En de thema's? Die kwamen later wel…
Gezamenlijke opening
Na de gezamenlijke opening konden de deelnemers even in beweging. Dat kon aan de hand van een aantal stellingen. Stellingen als 'Ik volg liever 10 podcasts dan één e-learning module' en 'Het kwaliteitspaspoort redt levens' passeerden de revue. Per stelling kozen de deelnemers of ze aan de kant van 'Yay' of van 'Nay' gingen staan. Eenmaal hun positie ingenomen, werden ze door Bastiaan ondervraagd, waarom ze voor die kant hadden gekozen. Dit zorgde voor mooie tegenstellingen en grappige discussies!
Op het strand
Tijdens de lunch was er genoeg gelegenheid om een wandeling over het strand te maken. Dit kon alleen, maar als je meer over het gebied wilde weten kon je samen met onze collega Pieter meelopen.
Breakout sessies
Na een goede lunch en een stevige wandeling was het tijd om een duik te nemen in de inhoud. De deelnemers hadden keuze uit vijf verschillende sessies, waarvan ze twee bij konden wonen. De sessies waren Duurzaam inzetbare content, Learning communities, Embedded compliance, Langdurige leertrajecten én Defacto Labs. Bij elke sessie waren er leuke discussies, kregen de deelnemers tips en konden ze een kijkje nemen in de nieuwe producten en productontwikkelingen.
Duurzaam inzetbare content
Hoe haal je het meeste uit je leercontent? Er valt veel winst te behalen in het maakproces door te kiezen voor een groot bereik en een efficiënt productieproces. Ook in de daaropvolgende fases; het aanbieden en het beheren, zijn duurzame keuzes te maken. Tijdens de sessies hebben we ervaringen over duurzame dilemma's uitgewisseld en praktische tips met elkaar gedeeld.
Learning communities
In deze sessie ging het om het opbouwen van een Learning Community, met echte houten poppetjes en houten blokken. Aan de hand van vier pijlers; Doel & doelgroep, Leercultuur, Community Management en Digitale Tools, ontdekten de deelnemers hoe je kunt bijdragen aan het succesvol opzetten en onderhouden van een learning community. Elke deelnemer gaf met zijn zelfontworpen houten poppetje aan, welke pijler voor diegene het belangrijkste is. Vervolgens bespraken de deelnemers in de groep van hun gekozen pijler welke kenmerken hierbij horen, met als case de Mantelzorg Academie. De houten blokken werden voorzien van deze kenmerken en dienden als bouwstenen waarmee de community gezamenlijk werd opgebouwd.
Embedded compliance
Compliance leeft! Het onderwerp compliance is terug (van weggeweest) en krijgt de laatste tijd weer volop de aandacht. In de praktijk betekent dit dat klanten een Kwaliteitspaspoort binnen het LMS voor al hun medewerkers hebben vormgegeven, stuurinformatie beschikbaar hebben en zoeken naar manieren om de toetsdruk te verlagen. Tijdens de embedded compliance-sessies op de klantendag zijn drie groepen deelnemers aan de slag gegaan om voor zichzelf vast te stellen welke vervolgstappen zij kunnen nemen met de data die zij hebben verzameld met het Kwaliteitspaspoort.
Langdurige leertrajecten
Met een groep praktijkgerichte deelnemers, die zich bezighouden met langdurige leertrajecten, hebben we een leerprogramma letterlijk door de duinen en op het strand doorlopen. Om studenten, medewerkers en supervisors zorgeloos te begeleiden binnen leertrajecten is het namelijk van belang inzicht te hebben in de inzet van deze meerjarige opleidingen, BOL én BBL onderwijs, EPA-gestuurd onderwijs, leerlijnen of onboarding programma's. De zwaartepunten van deze opleidingen werden aan de hand van verschillende stellingen zoals 'Wat is de balans tussen online en offline leren in jouw leertraject?' tijdens de wandeling besproken.
Defacto Labs
Stellingen, schelpen, een gong, brillen, laboratoriumjassen en reageerbuizen. Wat voor sessie is dit? In de sessie Defacto Labs kregen de deelnemers een inhoudelijke introductie van de nieuwste ontwikkelingen en was er de mogelijkheid om deze zelf te ervaren. Zo konden ze vragenlijsten versturen met Spruitje of performance-support voor software trainingen met de Guide Card ontwerpen en ervoeren ze hoe de Decision Tree als chatbot kan helpen bij het maken van keuzes. In groepjes bespraken we de mogelijke impact van AI en chatbots op ons werk aan de hand van een aantal stellingen. Om dit onderwerp tastbaar te maken presenteerden we onze nieuwe geïntegreerde ‘AI authoring-assistent’.
Borrel
En natuurlijk was er na de tijd genoeg ruimte om nog even na te genieten in de zon met een hapje en een drankje. Meerdere klanten zijn zelfs samen met een aantal van ons in de zee gesprongen.
Wij kijken terug op een wederom zeer geslaagde klantendag. Tot volgend jaar!