De toekomst van leren en ontwikkelen: geen hypes maar superminds waar mens en technologie samenwerken

Lees hier de belangrijkste L&D trends van dit moment

Jennifer Seldenrijk | | Leestijd: ± 7 min.

Het is maandagochtend, de werkweek is gestart. Je ruikt de geur van verse koffie en neemt plaats achter je bureau, klaar om de dag te starten. Zodra je de volle mailbox opent, valt je oog direct op een aantal urgente vragen: “Wil jij over 10 minuten aansluiten bij onze strategiesessie?”, “Kan je uiterlijk vanmiddag aangeven of deze incompany training doorgaat?” en: “Kan jij voor het einde van de ochtend een andere trainer regelen want er is iemand uitgevallen”? Je wil reageren maar wordt afgeleid door een eerste zonnestraal die de kamer binnendringt en jouw gezicht verwarmt. Je sluit je ogen. Laat de mailtjes voor wat ze zijn en droomt weg. Je stelt je voor hoe het is over 5-10 jaar. Welke rol speelt technologie in ons leven? Wat is er veranderd in de organisatie? Hoe ziet jouw functie eruit? Kortom, doe je nog steeds wat je nu doet of is de manier waarop jij je werk uitvoert compleet anders?

Dit waren de centrale vragen van Next Learning 2022. En? Als jij er even over nadenkt, wat verwacht jij dan? Zijn we over 10 jaar meer machine dan mens of is onze unieke menselijke bijdrage belangrijker dan ooit? Lees hieronder een aantal highlights van Next Learning 2022.

1. Van one size fits all naar opleiden op maat

Onderwijsstelsels ondergaan een flinke transformatie. Studenten zijn kritischer en steeds minder bereid om een lange (vervolg)opleiding te doorlopen om een diploma te behalen. Ze willen hun kennis liever direct toepassen en leren in de praktijk. Opleiders zoeken naar mogelijkheden om opleidingen aantrekkelijker te maken en doen dit bijvoorbeeld door (vervolg)opleidingen op te knippen in kleinere leereenheden (of bouwblokken). Geen one size fits all, maar heel gericht en op maat opleiden. Met deze bouwblokken worden unieke combinaties gemaakt waardoor een persoonlijk leerpad ontstaat. Zo staat de student en zijn/haar behoeften centraal, en niet de opleiding.

Bij een aantal specialismen in de zorg wordt gewerkt met de EPA-systematiek. EPA’s zijn ‘Entrustable Professional Activities’, wat zich laat vertalen als ‘professionele activiteiten welke in de praktijk toevertrouwd worden en zijn de bouwstenen van theorie- en praktijkonderwijs in de zorg. In opdracht van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) en de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU) werd de EPA-systematiek ontwikkeld door de zorg- en opleidingsinstellingen in het programma CZO Flex Level. EPA’s zijn vaak onderdeel van een opleiding, maar kunnen ook als losse activiteiten worden aangeboden. De verwachting is dat de meeste (vervolg) opleidingen binnen 10 jaar volledig vervangen zijn door EPA's.

2. Diploma´s maken plaats voor resultaten in de praktijk

De tijd dat we alleen uit boeken en in klaslokalen leerden, ligt achter ons. Kinderen groeien op met social media en influencers. Wat denk jij? Zijn kanalen zoals Youtube, TikTok en Roblox de universiteiten van de toekomst? Opleiden en leren ziet er in de toekomst anders uit als het aan de volgende generatie ligt. Spelenderwijs ontwikkelen kinderen zich, waardoor zij al op jonge leeftijd experts kunnen zijn. Via digitale platforms bouwen zij bijvoorbeeld zelf een game die door duizenden mensen wordt gespeeld en veel positieve reviews ontvangt. In de virtuele wereld hebben zij hun sporen dus verdiend. Realiteit is dat zij op basis van het huidige systeem vaak niet worden aangenomen als game developer, alleen op basis van ‘een beetje spelen in de virtuele wereld’. Zonder afgerond diploma, geen toegangsbewijs waarmee je aantoont dat je echt goed bent. Dit gaat veranderen als we de experts kunnen geloven. Het gaat er steeds meer om wat iemand kan, niet wat iemand weet. Het kunnen toepassen van kennis in de praktijk maakt iemand waardevol en inzetbaar. Waar diploma´s en titels eerder een harde instapeis waren, vervagen de grenzen. Dit vraagt onder andere om een andere manier van werving en selectie waar skills, competenties en ervaring zwaarder gaan meewegen.

3. Metaverse is hot!

Metaverse wat? Ondanks dat deze term stamt uit 1992, weten veel mensen er nog weinig van. Metaverse is een virtueel universum waarin werkelijkheid tot leven komt. Er gelden andere regels en beperkingen door tijd of ruimte zijn er niet of nauwelijks. Voorbeelden van Metaverse-achtige virtuele omgevingen zijn Fortnite, Roblix, Minecraft en Facebook Horizon. De verwachting is dat we een toekomst tegemoet treden waarin onze fysieke wereld (deels) zal versmelten met de digitale. Experts voorspellen: ‘Tegen 2030 zal virtual reality volledig realistisch en meeslepend zijn en brengen wij het grootste deel van onze tijd door in virtuele omgevingen en worden we virtuele mensen’.

Futurist Richard van Hooijdonk vertelt: “Metaverse stelt iedereen – vanaf elke locatie en op welk moment dan ook – in staat om te socializen, zaken te doen en vele andere dingen die we in de echte wereld ook doen. Bovendien zullen in de metaverse steeds meer dingen, gebeurtenissen, wezens, sensaties, vermogens en ‘werelden’ mogelijk worden waar we voorheen alleen van konden dromen. Er zijn geen fysieke beperkingen en gebruikers kunnen deze parallelle wereld binnengaan en weer verlaten wanneer ze maar willen. De metaverse bestaat uit oneindig veel virtuele werelden die allemaal weer onderdeel zijn van andere virtuele werelden, waar alles mogelijk is en die zelfs real-world (economische) voordelen opleveren”.

De metaverse kan je zien als een virtuele kopie van ons leven waar alles met elkaar verbonden is en al het virtuele net zo ‘echt’ aanvoelt zoals de dingen, mensen, ervaringen. Dit komt onder andere door het gebruik van VR, avatars en hologrammen. Als we kijken naar opleiden en leren dan ontstaan dankzij deze ontwikkeling talloze nieuwe kansen. Leren zonder grenzen en fysieke beperkingen, dat is wat je mag verwachten. Skills en vaardigheden worden in een (perfecte) virtuele wereld op elk gewenst moment verder ontwikkeld en de afhankelijkheid van fysieke omstandigheden zoals locaties en docenten wordt aanzienlijk kleiner. Waar werkelijkheid tot leven komt, staat de beleving centraal.

4. Chips in ons brein zorgen voor meer leercapaciteit

Volgens keynote spreker Katja Schipperheijn komt de ontwikkeling van leren en ontwikkelen in een stroomversnelling doordat chips zijn ingebouwd in onze hersenen. Katja vertelt: “Door een chip-implantaat is de verwachting dat wij op den duur 30% sneller leren. Daarnaast wordt voorspeld dat we ons nieuwe skills sneller eigen maken door het gebruik van kunstmatige intelligentie. Denk bijvoorbeeld aan het verstaan van een vreemde taal.”

In de (nabije) toekomst versmelten mens en technologie nog meer volgens Katja. Zij refereert in haar verhaal aan de organisatie Neuralink, een start-up van ondernemer Elon Musk, die al jarenlang onderzoek doet naar de connectie tussen mens en computer via een chip. Dit bedrijf wil, door middel van een chip-implantaat in het hoofd, de menselijke intelligentie uitbreiden met kunstmatige intelligente.

5. Wordt meer een ‘mensenmens’

Daar waar we processen digitaliseren en technologie een plek geven in ons leven en werk, is het zaak om het unieke menselijke vermogen centraal te stellen. “We will have to become more human human as our environment gets more technological”. Waar technologie het tempo van leren en leven flink versnelt, is het voor organisaties en leidinggevenden juist zaak om te vertragen en stil te staan bij de wensen, talenten en behoeften van elk individu. Geen nieuw thema, zou je denken en dat klopt natuurlijk ook. Wat wel gaat veranderen, is de (werk)context waarin wij ons bevinden. Doordat technologie meer zal domineren, is een andere manier van begeleiding en leiderschap nodig waar gekeken wordt naar de juiste balans tussen mens en machine. Niet gefocust op techniek, maar oog en aandacht voor mensen. Dat blijkt vaak geen vanzelfsprekendheid. Mensen willen gehoord, gezien en gewaardeerd worden en daar is persoonlijk contact voor nodig. Dit vraagt (mogelijk) om een andere leiderschapsstijl waarin de manager/directeur de rol heeft van verbinder.

Soft skill programma's en trainingen zoals future leadership blijven de komende tijd het leerlandschap kleuren. Trainingen die gericht zijn op de ontwikkeling van empathie, verbeeldingskracht, creativiteit en samenwerking leveren een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van medewerkers. Hierdoor zij zich onderscheiden van machines.

Geen hypes of fakenieuws

Volgens sprekers op Next Learning is het belangrijk om kritisch te blijven en niet mee te gaan in hypes of fakenieuws. Kom tot de kern en vorm jouw waarheid. Dat is precies waar wij voor staan! Defacto is een nuchtere, Groningse organisatie waar medewerkers stevig met beide benen op de grond staan. Dagelijks levert ons team met veel passie een bijdrage aan de groei en ontwikkeling van onze opdrachtgevers. Naast de implementatie en optimalisatie van ons Leer Management Systeem CAPP, helpen wij ook bij het stroomlijnen van processen in de organisatie. Maar ook denken wij mee met de ontwikkeling van leerstrategie en visie op leren.

Wil jij naar aanleiding van deze L&D trends met ons in gesprek en kunnen wij je ondersteunen bij jouw leerbeleid? Laat het ons weten via info@defacto.nl, of vul het onderstaande contactformulier in:

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.