Opleiden met impact via virtual reality
Opleiden met impact via virtual reality
Smart VR Lab vertelt over succesvolle VR klantcases
Ineens sta je op de O.K. en ben je getuige van een blindedarmoperatie. Een aantal artsen staat rondom de patiënt die rustig op de operatietafel ligt en jij staat er met je neus bovenop. Je ziet het allemaal gebeuren; hoe alle instrumenten liggen uitgestald, hoe de buik van de patiënt wordt opgesneden en hoe de blindedarm vervolgens wordt weggesneden. Je hoort een arts vragen om assistentie om bloedingen bij de patiënt te voorkomen en even lijkt een dreigende situatie te ontstaan. De stress is in je hele lichaam voelbaar. Wat een opluchting is het dat de operatie even later is geslaagd! Je zou haast vergeten dat je ‘gewoon’ in een klaslokaal staat met een grote VR-bril op je neus.
Virtual Reality is niet meer weg te denken uit het leerlandschap van organisaties, althans dat is de mening van Wouter Ruoff, één van de oprichters van Smart VR Lab Smart VR Lab biedt organisaties een Virtual Reality CMS om e-Learning met 360 graden video mogelijk te maken. Daarnaast ontwikkelt Smart VR Lab een platform om interactieve video te creëren en te hosten. Begin dit jaar startten Defacto en Smart VR Lab een intensieve samenwerking. De specialisatie van Smart VR Lab in het maken van Interactieve Video en Virtual Reality leeroplossingen sluit naadloos aan bij het Leermanagement Systeem (LMS) CAPP.
De kracht van deze samenwerking kwam onder andere tot uiting toen Defacto en Smart VR Lab als partners aantraden op de Next Learning beurs. Smart VR Lab wist verschillende klanten van Defacto en andere nieuwsgierige bezoekers te interesseren voor VR. Zij demonstreerden een aantal klantcases en iedereen die dat wilde, had de mogelijkheid om via de VR-bril een kijkje te nemen in verschillende virtuele werelden. Bezoekers waren razend enthousiast over de levensechte ervaring die VR op deze manier biedt.
Spaarne Gasthuis brengt VR succesvol naar de werkvloer
Smart VR Lab is trots op een aantal succesvolle implementaties. Wouter Ruoff vertelt:
Samen met het Spaarne Gasthuis hebben we de afgelopen vier jaar verschillende video based learnings ontwikkeld. Bij Spaarne speelt Virtual Reality een belangrijke rol binnen diverse opleidingsprogramma`s. Op verschillende locaties in het ziekenhuis liggen VR-brillen. In totaal zijn er veertig stuks die vanuit één centrale plek worden beheerd en aangestuurd.
Samen met een team learning specialisten, ontwikkelden we speciaal voor nieuwe medewerkers een virtuele rondleiding door het ziekenhuis. Voorheen organiseerde Spaarne wekelijks fysieke rondleidingen voor grote groepen. Dit nam altijd veel tijd in beslag en het zorgde ook voor onrust op de werkvloer. Als net op het moment van de rondleiding calamiteiten waren in het ziekenhuis, waren niet alle ruimten toegankelijk waardoor nieuwe medewerkers soms essentiële informatie misten. VR bood de uitkomst en de virtuele rondleidingen zijn elke week weer een groot succes. De virtuele rondleiding heeft een vaste plek in het onboarding programma gekregen. Nieuwe medewerkers voelen zich eerder thuis op hun nieuwe werkplek omdat ze sneller vertrouwd en bekend zijn met (loop)routes in het ziekenhuis.
Naast de virtuele rondleiding, ontwikkelden we verschillende user cases voor artsen, chirurgen en verpleegkundigen. Een voorbeeld hiervan is de virtuele reanimatietraining. Dankzij de virtuele simulatie, ervaren studenten hoe het is om te werken en presteren onder druk. De cases voelen zo realistisch dat het lichaam van de student vrijwel direct reageert en stresshormonen begint aan te maken. Naast kennis van reanimeren, leert de student ook om te gaan met alle eigen gevoelens, gedachten en ervaringen. Wat doe je als apparatuur naast een patiënt flink begint te piepen en acht man de kamer binnenstormen? Als je dit voor het eerst meemaakt, dan is dit aardig indrukwekkend! Doordat iemand deze situatie via VR al eens heeft beleefd en hiermee heeft kunnen oefenen, is de kans groter dat diegene in de werkelijke situatie beter functioneert en accurater handelt. Als je het zo bekijkt, dan draagt VR bij aan een verschil tussen leven en dood.
“Ik durf te stellen dat wij virtuele leerervaringen neerzetten waar mensen binnen 10 minuten meer leren dan in meerdaagse lesprogramma’s”
Wouter gaat verder:
Ook wij blijven leren. Samen met Spaarne hebben we veel kennis en ervaring opgedaan en weten precies wat goed werkt en wat niet werkt in virtual reality. Deze kennis zetten we in voor andere opdrachtgevers waardoor de VR user cases steeds beter worden en meer impact maken. Wat echt niet werkt zijn (snelle) bewegingen en veel wisselende scènes. Studenten worden hier misselijk van en zijn vervolgens meer daarmee bezig dan met de werkelijke leerervaring. Nu ontwerpen we bewust langzame scènes en bewegen traag. Wat wel goed werkt zijn korte, high intensive VR trainingen. Zodra iemand de VR-bril op zet, begeeft diegene zich vrijwel direct in een andere wereld. Ik durf te stellen dat wij virtuele leerervaringen neerzetten waar mensen binnen 10 minuten meer leren dan in meerdaagse lesprogramma`s. We horen regelmatig terug dat de VR beleving zorgt voor een leerervaring die mensen niet snel vergeten.
Naadloze integratie met CAPP
We zien dat veel ziekenhuizen en andere organisaties ooit ‘iets’ zijn gestart rondom VR maar dat de VR-bril weer langzaam in de kast belandt. Dat is echt zonde”, Wij zorgen ervoor dat video based learning toegankelijk wordt voor iedereen. Met de hulp van ons platform is het eenvoudig om interactieve video’s te bewerken, uploaden, beheren en te koppelen met de persoonlijke leeromgeving in CAPP Leermanagement Systeem. Deze naadloze integratie tussen ons platform en CAPP zorgt ervoor dat VR & Emersive Learning voor steeds meer organisaties concreet en praktisch wordt.
Wouter gaat verder:
Wij zijn druk bezig om de ontwikkeling en het beheer zo simpel mogelijk te maken vanuit het eigen Leermanagement Systeem. Daar ligt de grote wisselwerking met Defacto en met CAPP. Via een interface tussen ons platform en CAPP beschikken gebruikers en beheerders direct over alle informatie die zij nodig hebben. Zo schrijven zij zich in voor de VR trainingen vanuit de persoonlijke leeromgeving en ontvangen daar alle informatie over bijvoorbeeld trainingslokalen of posities van de VR-brillen. Bij een succesvolle afronding van de VR training, voert de student een viercijferige codecombinatie in waardoor de scores direct worden gelogd in het persoonlijke portfolio. Dit soort ontwikkelingen dragen eraan bij dat steeds meer organisaties kiezen voor VR in hun leerprogramma’s.
Wil je meer weten over de virtuele mogelijkheden of wil je met ons van gedachten wisselen hoe VR het beste past in jouw leerprogramma’s? Neem dan contact op met Defacto via info@defacto.nl.
Ben je geïnteresseerd in 360 video productie? Meld je aan voor het gratis webinar van Smart VR Lab.
Je kan ook je gegevens hier achterlaten, dan nemen we contact met je op.