Terugdringen van het aantal retourneringen van ziekenhuisbedden met Agile QR performance support

Els Hoekstra | | Leestijd: ± 2 min.

Ben jij binnenkort in het Radboudumc en zie je daar een bed? Dan is de kans groot dat je er een QR code op ziet staan. Met die QR code heeft een verpleegkundige directe toegang tot hulp om de bedden op de juiste manier te bedienen. Een grote wens van het servicebedrijf van het Radboudumc. Met de komst van nieuwe bedden in 2021, merkten zij dat in korte tijd veel bedden onnodig teruggestuurd werden.

Dat dit probleem voor een tekort aan bedden zorgde was de voornaamste reden om bij Geertje van Duijnhoven en Lotte Reijers aan de bel te trekken. De wens was in eerste instantie dat er een uitgebreide officiële instructie zou komen, in de vorm van een verplichte éénmalige e-learningmodule.

Maar voor Geertje en Lotte lag de oplossing in een veel directere hoek, namelijk via QR oproepbare instructies, zodat de verpleegkundige directe hulp kan inroepen, op het moment dat het nodig is. Met Agile QR maakten zij meer dan 15 korte en bondige instructies, zodat de verpleegkundige direct in beeld heeft wat te doen. Met deze informatie willen Lotte en Geertje dat er minder aanvragen bij het servicebedrijf binnenkomen en het beddentekort afneemt.

Binnen het servicebedrijf werden instructiefilmpjes ontwikkeld, zodat het duidelijk was wat de juiste stappen zouden moeten zijn. Ook is er informatie beschikbaar voor als er iets mis gaat en worden er tips gegeven. Een complete set aan informatie, zodat de verpleegkundige direct over de juiste informatie beschikt.

Uitdagingen

Natuurlijk waren er ook uitdagingen waar Geertje en Lotte voor stonden. Bijvoorbeeld, wat voor stickers voor de QR code nodig waren. Deze moeten ook nog beschikbaar zijn als de bedden gewassen waren. Waterbestendige en goed reinigbare stickers werden aangeschaft.

Welke QR code werd gedeeld? De QR code leidt direct naar de collectie, zodat de gebruiker daar alle informatie kan vinden. Met handige zoek- en filteropties zijn de kaarten snel doorzoekbaar en heeft de verpleegkundige de betreffende informatie snel gevonden.

De informatie is inmiddels beschikbaar en niet alleen op de bedden terug te vinden, maar ook op de intranetpagina.

Of het een positief effect heeft, is op dit moment nog niet te zeggen, daarvoor is het nu nog te kort live. Wel zien we dat de kaarten al volop worden bekeken!

En de inzet van deze QR kaarten zorgt voor een vraag naar meer! Inmiddels zijn Lotte en Geertje ook bezig met twee andere leuke projecten. Zo ontwikkelen ze nu een collectie QR kaarten voor de buizenpost, zodat het aantal foutmeldingen en storingen in de buizenpost zal verminderen.

Daarnaast ontwikkelen ze samen met het Amalia Ziekenhuis, het kinderziekenhuis van het Radboudumc, een enorme hoeveelheid QR kaarten om medewerkers te helpen de handelingen die bij een bepaald, zelden voorkomend ziektebeeld horen, uit te voeren. Hierbij wordt niet alleen aan de medewerkers van het Radboudumc gedacht, maar ook aan de ouders van de patiënten, zodat zij ook over Performance Support beschikken als zij hun kind meenemen naar huis.

Ben je enthousiast geraakt over deze casus en zie jij ook mogelijkheden voor QR in jouw organisatie? Bekijk hier wat wij voor jou kunnen betekenen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.