Terugblik Next Learning 2024
We kijken bij Defacto dit jaar met extra veel plezier terug op Next Learning. Den Bosch was zoals ieder jaar de hotspot voor L&D professionals uit het hele land. Bij onze stand organiseerden we diverse firepit sessies en die trokken de aandacht. Deze sessies gingen over 3 hot topics die bij elke organisatie leven. Want is het maken van e-learning nog wel de taak van de academie? Hoe gebruik je data eigenlijk om optimaal in te spelen op gebruikersbehoeften? En wat kunnen we leren van online marketing in het creëren van draagvlak, loyaliteit en participatie bij je leerplatform?
De firepit sessies leidden tot waardevolle inzichten en goede gesprekken. De onderwerpen bleken stuk voor stuk triggers die deelnemers na lieten denken over de stand van zaken in hun organisatie. Per onderdeel hadden we een korte quiz of zelftest om in kaart te brengen hoe de eigen organisatie ervoor stond. Op basis van de huidige situatie werden ook de gaps inzichtelijk en daarmee ging iedereen met concrete vervolgstappen naar huis. Was je er niet bij? Dan praten we je graag bij in deze terugblik!
Is het maken van e-learning de taak van de academie?
We zien in de praktijk nog vaak dat de academie verantwoordelijk is voor het maken van e-learning en toetsen. Maar is dat wel de taak van de academie, of heeft de moderne academie veel meer een faciliterende rol. De inhoudelijke kennis ligt namelijk vaak bij kennishouders op de werkvloer. Om te zorgen voor kwalitatieve en efficiënte contentcreatie moeten deze experts dus gefaciliteerd worden door de academie. In deze firepit sessie bespraken we wat daarvoor nodig is en hoe je als academie contentcreatie op de werkvloer stimuleert.
Hoe zet je je LMS in als marketingmachine?
Onze stelling is dat een online marketeer onmisbaar is in de huidige L&D landschap. Niet om je LMS in de traditionele zin te vermarkten. Maar om met behulp van marketingtechnieken zoals personalisatie, curation en analytics te werken aan activatie, engagement en retentie. Door gericht te kijken naar je doelgroepen en campagnes in te zetten om gebruikers te triggeren, haal je zoveel meer uit je LMS. In deze sessie legden we uit hoe je met slimme marketingtechnieken een veelgebruikt systeem maakt van je LMS dat voor meer dient dan compliance.
Hoe haal je het maximale uit je data?
Iedere organisatie met een LMS verzamelt tal van gebruikersgegevens en statistieken. Toch wordt die schat aan data lang niet altijd optimaal benut. Eeuwig zonde, want met die inzichten kun je bestaande content analyseren en verbeteren en daarmee de gebruikerservaring optimaliseren. Het gaat erom de juiste datadots met elkaar te verbinden, zodat een goed beeld ontstaat van wat je gebruikers doen, of juist niet doen en wat zij nodig hebben in je LMS. In deze sessie duiken we in waardevolle data zoals aantal pogingen, feedback en reviews, zoekopdrachten, views van content, antwoorden op vragen en laten we je zien hoe dit aanknopingspunten zijn voor verbetering.