Verhoog het leerrendement
Al die leeractiviteiten in je LMS, neem jij wel de tijd om het rendement ervan te meten? In de waan van de dag zien we dat veel leeractiviteiten in het LMS belanden, maar daarna eigenlijk vergeten worden. Zonde, want hoe weet je dan wat de meerwaarde ervan is? Door het leereffect van je leeractiviteiten te evalueren, kun je je leeractiviteiten verbeteren en het rendement verhogen. In dit blog vertellen we je hoe je de impact van het leren voor je gebruikers en de organisatie kunt meten. En test je hoe het ervoor staat bij jouw organisatie.
Gebruikersdata zoals views, aantal pogingen, zoekopdrachten, antwoorden op vragen en toetsresultaten geven aanknopingspunten voor het evalueren van je content. Daarnaast kun je evaluatiemethoden zoals nulmetingen, assessments en benchmarking toepassen. De mogelijkheden zijn eindeloos. En daarin schuilt ook meteen het probleem. Want hoe weet je welke methode je moet gebruiken? En hoe interpreteer je al die verschillende inzichten? Kortom, hoe zorg je ervoor dat je meet je wat je wil weten en dat je weet wat je meet?
Meten is maatwerk
Hoe je iets meet, hangt af van je beoogde doel. Het is daarnaast belangrijk dat een meting in proportie is met de leeractiviteit. Niemand heeft zin om een survey van 15 vragen in te vullen over een video van 1 minuut. Terwijl je bij een uitgebreid leerpad misschien wel een nulmeting, een tussenmeting en een meting achteraf wil doen. Het evaluatiemodel van Donald Kirkpatrick, ontwikkeld in de jaren '50, is een veelgebruikt raamwerk om de effectiviteit van leeractiviteiten te evalueren. Het model onderscheidt vier niveaus van evaluatie: reactie, leren, gedrag en resultaten. Zo vraag je op een steeds hoger niveau uit wat het rendement is geweest voor de organisatie.
Test waar jouw organisatie staat
Haal jij het maximale rendement uit de leerinterventies van jouw organisatie? Wij hebben voor de vier niveau’s van het model van Kirkpatrick in kaart gebracht welke evaluatiemiddelen daarbij passen. Zo achterhaal je snel op welk vlak jouw organisatie goed bezig is en waar nog winst te behalen is.
Vul hier de sliders in en ontdek en ga met jouw L&D-team in gesprek over de uitkomsten