Werkplekondersteuning met QR kaarten
Voor het goed ondersteunen op de werkvloer, staat de medewerker op de werkvloer centraal. Waar heeft diegene behoefte aan en op wat voor manier kan diegene ondersteund worden? Als eenmaal deze vraag beantwoord is en je weet hoe je de informatie aan de medewerker kunt ontsluiten, kan je starten met het maken van de bijbehorende content.
Workshop: Aan de slag met Agile QR
Tijdens de workshop: Aan de slag met Agile QR! op 13 oktober maakten deelnemers van meer dan 20 organisaties kennis met de functionaliteiten van Agile QR, de tool waarmee je performance support kaarten ontwikkelt en inzet voor werkplekondersteuning. Ze zetten de eerste stappen om hun eigen meegebrachte content om te zetten naar informatie die de medewerker op de werkvloer helpt bij het beantwoorden van hun vragen. Na een korte introductie en uitleg gingen de deelnemers zelf aan de slag. Binnen een half uur waren de eerste kaarten gemaakt.
De onderwerpen liepen uiteen, maar waren allemaal toepasbaar op de werkplek. Zo kwam er een stappenplan voorbij voor de uitkleedprocedure met hood en ventilatiesysteem, werd er een set kaarten over de werkwijze voor VBI ontwikkeld en waren er tips, errorkaarten en stappenkaarten gemaakt over het onderwerp hygiëne.
Ben je ook geïnteresseerd in een workshop? Laat het ons weten via [email protected] of vul het onderstaande contactformulier in.
Verschillende QR kaarten
Ondanks de diversiteit aan onderwerpen, waren de oplossingen allemaal te vangen in een kleine selectie van kaarten. Op de werkvloer zijn de medewerkers namelijk vaak geholpen met een stappenkaart. Deze stappenkaart is een verzameling stappen waarbij de volgordelijkheid essentieel is en op detailniveau uitgelegd wordt. Op elke kaart vind je een stap, samen met een afbeelding die de stap illustreert en ondersteunt. Zo is het voor de medewerker per stap duidelijk wat er gedaan moet worden.
Maar wat als er iets mis gaat, ondanks dat de stappen worden gevolgd? Wat moet je doen als…? De Errorkaart helpt je deze vraag te beantwoorden. Bij elke misstap die je in het proces kunt maken, kun je binnen de errorkaart aangeven waar je op moet letten of wat de handelingen zijn die je moet uitvoeren om te herstellen.
Ook al ken je de stappen goed en weet je wat je moet doen als er iets mis gaat, soms kan een bepaalde situatie net anders zijn, wat invloed kan hebben op de prestatie die je moet verrichten. In zo'n geval kun je wat tips gebruiken die je helpen de situatie de goede kant op te sturen. Op de tipskaart vind je deze tips.
Andere kaarten die de medewerker ondersteunen zijn:
- checklists, om er voor te zorgen dat je bijvoorbeeld alle materialen verzameld hebt, voordat je een handeling gaat uitvoeren,
- een legendkaart, een afbeelding met bepaalde stukken gekaderd, zodat die extra aandacht en uitleg kunnen krijgen. Denk hierbij aan een afbeelding van een apparaat met bepaalde knoppen, waarop duidelijk wordt welke knoppen je waarvoor gebruikt.
- En een videokaart, een video waarin een stappenplan wordt afgespeeld, met de mogelijkheid markers toe te voegen op de momenten dat er overgegaan wordt naar een volgende stap, zodat de medewerker gelijk door kan klikken naar het moment waarop diegene hulp nodig heeft.
De kaarten over één bepaalde handeling, bundel je in een set en ontsluit je via een QR code. De medewerker komt op deze wijze gelijk bij de benodigde informatie en kan met twee klikken de overige informatie ook vinden.
Het was fijn te zien hoe de deelnemers binnen korte tijd al een complete set aan kaarten hadden ontwikkeld. Alle deelnemers, bedankt voor jullie bijdrage! Wil jij ook deze kaarten in gaan zetten met de content uit jouw organisatie? Neem contact met ons op!