Verpleging Basalt aan zet met Guide Cards in Agile QR
Net als bij veel andere zorginstellingen, werkt men ook bij expertisecentrum voor revalidatiezorg Basalt dagelijks met HiX, een elektronisch patiëntendossier. Omdat Basalt de rol van de verpleging centraal wil zetten, werd er een e-learning over het opstellen van verpleegkundige behandeldoelen in HiX ontwikkeld. Naast revalidatieartsen en andere behandeldisciplines, stelt nu ook de verpleging namelijk deze doelen op. Adviseur leren en ontwikkelen Lieke Zuidwijk zag meteen mogelijkheden toen we Guide Cards lanceerden binnen Agile QR. Ze zette deze handige digitale kaarten in, voor laagdrempelige instructies bij het rapporteren rondom verpleegkundige behandeldoelen in HiX.
Kun je kort uitleggen wat HiX is en waar jullie het voor gebruiken?
HiX is het elektronisch patiëntendossier bij Basalt. Het hele proces rondom de patiënt wordt hierin geregistreerd. Van diagnose, behandelprogramma, -uren, en -voortgang. Iedereen die bijdraagt aan de revalidatie van een patiënt maakt bij ons gebruik van HiX. Een patiënt kan in een eigen patiëntomgeving zijn behandelplan en voortgang inzien. Verpleegkundigen gebruiken HiX voor, na en tijdens hun dienst. HiX is dus altijd een onderdeel van het werk in de verpleging.
De rol van de verpleging kan wel wat aandacht gebruiken, omdat zij 24 uur per dag in contact staan met de patiënt. Een revalidant komt bij klinische opname namelijk 24 uur per dag revalideren én volgt daarbij verschillende therapeutische behandelingen. Om de rol van de verpleging te versterken, stellen ook zij vanaf dit jaar in de klinieken in Den Haag en Leiden, behandeldoelen op en registreren deze in HiX. Ik ben heel enthousiast om dit gedachtegoed middels leeractiviteiten te faciliteren.
Kun je meer vertellen over dat project over verpleegkundige zeggenschap?
Er is behoefte en noodzaak om de verpleging meer in hun kracht te zetten. Het is namelijk nog niet altijd vanzelfsprekend dat de verpleegkundigen ook als behandelaar gezien worden in het interdisciplinaire team. Rondom een patiënt heb je een team van specialisten, zoals een revalidatiearts, een ergotherapeut, een fysiotherapeut, een logopedist, een maatschappelijk werker en een muziektherapeut. De verpleging mag hierbij niet ontbreken. Daarom hebben we in 2023 verschillende activiteiten opgezet in het kader van het project Zeggenschap & Veerkracht. Er is aandacht voor het interdisciplinaire samenwerken, maar daarnaast versterken we de skills van de verpleging en dagen hen uit hun stem te laten horen.
De HiX instructies zijn onderdeel van de e-learning die we voor de verpleging hebben ontwikkeld. Die e-learning draait om thema’s als, hoe stel je zo'n behandeldoel op? Hoe verhoud je je tot een patiënt? Hoe doe je dat SMART? Met wie doe je dat? Wanneer in het behandelproces vindt dit plaats? En, hoe rapporteer je deze in HiX?
De input vanuit de behandeldisciplines wordt door de revalidatiearts verzameld ter voorbereiding op een behandelplanbespreking. Deze input staat allemaal in HiX. In deze bespreking komt de input van al die disciplines samen. Het is dus ook heel belangrijk dat de input vanuit de verpleging er goed in staat.
En hoe passen de Guide Cards van Agile QR hierbij?
De Cards waren een nieuwe feature in Agile QR. Ik dacht meteen, ‘Dit is superhandig, hier kan ik wat mee’. Want met die Cards kun je mensen stapsgewijs instrueren en dat komt natuurlijk goed van pas bij het leren kennen van een nieuw systeem. In de e-learning in Agile QR hebben we vervolgens de Guide Cards verwerkt.
Hoe hebben jullie medewerkers kennis laten maken met de Guide Cards?
We hebben de e-learning, gelanceerd in de zomer. En je ziet nu dat steeds meer mensen de Guide Cards gaan gebruiken. Natuurlijk is er voor de ene medewerker een drempel, terwijl het voor de ander een logisch leermiddel is om te gebruiken. Dat heeft ook te maken met de aanwezige digitale vaardigheden. Sommige medewerkers hebben wat begeleiding en extra stimulans nodig om die drempel over te gaan. Als ze het eenmaal hebben gezien en ervaren hoe makkelijk het werkt, zien ze het gemak ervan.
Het is dus in de eerste plaats heel belangrijk dat je de meerwaarde van iets laat zien. De Guide Cards zijn echt nuttig on the job, medewerkers op de werkvloer ervaren dat meteen. Ze kunnen terwijl ze aan het werk zijn, met hun telefoon een QR code scannen, waardoor ze meteen bij de instructies komen die ze nodig hebben. Daarnaast werkt er in elk team een projectlid dat verbonden is aan het project. Zij weten van de hoed en de rand en hebben ook de rol om mensen in het team aan te spreken, te helpen en te coachen.
Ik ben bij de afdelingen langsgegaan met A3-vellen met de QR-codes erop, om mensen aan te moedigen en te laten zien dat het je kan helpen. Op het papier staat ook een vak met ‘Wat zijn jouw ervaringen? Mis je iets? Wil je iets weten? Pen het hier op en maak het bespreekbaar in jouw team.’ Op deze actie word ontzettend goed gereageerd. Je zal mij meer en meer op de afdelingen vinden, om te polsen hoe het gaat. Ik wil van mensen zelf horen hoe ze het ervaren. Het gaat er namelijk ook om de dialoog aan te gaan. We doen alles beter, efficiënter en met meer plezier, als we het in een sociale context doen. Het is wel de kunst dat de medewerkers die met de Guide Cards gaan werken dat ook zo zien. Dat ze elkaar gaan opzoeken met vragen. Eigenlijk stimuleer je het totale sociale leren met dit soort praktische, on-the-job middelen.
Wat zijn je belangrijkste tips voor andere organisaties?
Zoek iets dat praktisch en behapbaar is, maar direct nut heeft on the job. Ik hou ervan om met iets kleins en specifieks op de afdeling aan de slag te gaan, wat de afdeling verder helpt. De Guide Cards kun je heel goed integreren in je totaalconcept, maar zijn ook als op zichzelf staand leermiddel van waarde. De Cards kunnen ook een ingang zijn, om iets bespreekbaar te maken. Je moet soms middelen hebben om de dialoog met elkaar aan te gaan, zonder het meteen groot en complex te maken.
Ten tweede is het belangrijk om het samen te doen. Neem mensen in de arm. Laat je gezicht zien als L&D'er op een afdeling. Ga naar mensen toe. Ga met ze praten en stel vragen. Wat prikkelt jou nou om hier gebruik van te maken? En laat ook zien hoe het werkt. Ga ernaast zitten. Doe het voor. Dat kost je soms drie minuten en soms zijn mensen die drempel al over. En daarmee geef je ook het signaal af: ‘Leren is ook: nieuwsgierig zijn, experimenteren en je verwonderen.’
Het hoeft ook niet meteen perfect te zijn, voordat je eraan begint. Dat is ook een belangrijke tip. Iteratief werken heeft sterk mijn voorkeur. Ik zie vaak mensen blijven hangen door er nog een keer over te praten, nog een keer te kijken hoe ze het gaan doen. Daar zit natuurlijk een behoefte of valkuil onder, maar als ik iets geleerd heb de afgelopen jaren, dan is het dat je ook gewoon moet doen. Ga het samen doen, dat versterkt ook nog eens de teamgeest.
Daarbij is het heel belangrijk om goed te benoemen en te beschrijven wat het doel is. Daar hebben we heel veel aandacht aan besteed. Waarom doen we dit nou? Waarom is het nou belangrijk voor je werk? Mijn opvatting over leren en ontwikkelen is dat het voortkomt vanuit de passie van waaruit je werkzaam bent. Dus bij leren en ontwikkelen is het de uitdaging ook altijd deze passie te raken. Door hoe we het project Zeggenschap & Veerkracht hebben vormgegeven, raken we daar ook zeker aan. Laat medewerkers voelen dat ze invloed hebben en dat wat ze gaan doen, bijdraagt aan de kwaliteit van en de passie voor hun werk.
Meer weten over de guidecards en hoe u medewerkers op de werkvloer ondersteunt met Agile QR? Neem contact op en we vertellen u er alles over! Of download het productsheet over Agile QR.
"‘Dit is superhandig, hier kan ik wat mee’. Want met die Cards kun je mensen stapsgewijs instrueren en dat komt natuurlijk goed van pas bij het leren kennen van een nieuw systeem."
Lieke Zuidwijk
Adviseur leren en ontwikkelen
Producten & Diensten
Facts & Figures
- Branche
- Zorg
- Klant sinds
- 2022
- Website
- https://www.basaltrevalidatie.nl