Het Catharina Ziekenhuis maakt bestaande content blended met CAPP LMS
Het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven stapte begin 2024 over naar CAPP LMS. Tijdens het implementatietraject werd alle bestaande content overgezet. Een flinke klus, die ze er niet van weerhield om al die content ook nog eens goed onder de loep te nemen. Wat moest er mee en wat niet? Was alles nog wel actueel? En kon het soms niet korter of slimmer? Zo is het Catharina Ziekenhuis nu volop bezig om het bestaande aanbod met blended leervormen te verrijken. Cindy Halman, adviseur leren en ontwikkelen en projectleider Claudia Hendriks vertellen hoe ze aan de slag zijn gegaan en wat hun toekomstplannen zijn.
Het migreren van de content was een flinke klus, maar daar bleef het niet bij. Waar zijn jullie nu mee bezig?
Claudia: Het materiaal in ons oude systeem bestond vooral uit ‘tekst-plaatje’ e-learnings. Doordat iedereen nu heel bewust alle bestaande content door de handen liet gaan, kwam er ook een mooie discussie op gang over de vorm van alle content. Daarnaast zagen we natuurlijk ook wat de nieuwe mogelijkheden zijn in CAPP LMS. We kunnen de content nu heel anders inrichten en vormgeven en hebben veel meer mogelijkheden om er iets moois van te maken. Dat zorgde ervoor dat we nu een enorme versnelling aan het maken zijn om bestaande content te verbeteren en ook andere vormen van leren toe te voegen.
Cindy: Er wordt inderdaad kritisch gekeken naar alle content die we hebben. Er was materiaal dat al jarenlang überhaupt niet meer bekeken was. Hier en daar kwamen we hele boekwerken tegen in e-learning vorm, dus er was echt nog wel een verbeterslag nodig. Maar daarnaast zijn we nu ook veel meer bezig om de rol van content maken, die eerst centraal ingevuld werd, meer decentraal op te pakken. Zodat de inhoudsdeskundigen op de werkvloer mee gaan denken en ontwikkelen aan de content. Alles kwam op die manier samen en we zijn er nog lang niet, maar we zijn wel veel stappen aan het zetten.
Wordt het aanpassen van de content centraal of decentraal georganiseerd?
Claudia: We kiezen voor een gezonde balans tussen centraal en decentraal content ontwikkelen. Doordat we binnen het team leren en ontwikkelen de regie en het overzicht hebben, kunnen we overkoepelende vragen mooi bundelen en centraal ontwikkelen. Maar afdelings- of themaspecifieke content laten we vooral graag daar ontwikkelen waar de expertise ligt: bij de inhoudsdeskundigen. Zo vragen we de eigenaren op dit moment om zelf de bestaande content te updaten met Agile Learning. Een mooie stap richting decentraal nieuwe content ontwikkelen. En een proces waarbij decentraal eigenaarschap genomen wordt over de content.
Cindy: Collega’s komen zelf steeds meer vragen naar andere vormen. Bijvoorbeeld onze collega’s die een leerlijn rond coachen van collega’s en studenten ontwikkelen. Zij wilden graag een community opzetten. Zij combineren fysieke bijeenkomsten met online opdrachten zodat deelnemers kunnen reflecteren op het geleerde. Daarnaast is er een kanaal gemaakt om inspiratie met elkaar te delen als ze een leuk artikel vinden of een video. Daarmee creëer je een hele nieuwe dimensie, eigenlijk alsof je klaslokaal niet ophoudt, maar dat je een plek hebt waar mensen altijd terecht kunnen zodat het blijft leven.
Je ziet dat er zo hele nieuwe leerlijnen komen, omdat er in CAPP LMS hele andere dingen kunnen. In plaats van een e-learning waar je nooit meer naar omkijkt, krijgen we nu veel blended leervormen die we inzetten om het leren meer naar die praktijk toe te trekken. Ik vind het mooi om te zien dat er nieuwe wensen komen naar aanleiding van die implementatie van CAPP LMS.
Hoe bepalen jullie welk materiaal jullie blended gaan inzetten?
Cindy: Eigenlijk draait het vooral om de vraag achter de vraag. Wat wil je bereiken met je content en wat is de juiste vorm die daarbij past. Dus dat bekijken we per leervraag. We zien vooral bij voorbehouden en risicovolle handelingen dat er veel werd uitgeschreven. Elke stap werd uitgelegd in heel veel tekst. Terwijl je nu denkt, dat kan ook prima met een QR-card in Agile QR, of met een filmpje. Dan deel je het op in kleinere brokjes microlearning, die mensen makkelijk op kunnen nemen. Daar is dus veel winst te behalen.
Maar we gaan niet alleen uit van de e-learnings die we al hadden. Eigenlijk komt alles samen op dit moment. Want je hebt de vraag vanuit de werkvloer en de mogelijkheden in CAPP LMS. Bovendien is de manier waarop we naar leren kijken natuurlijk ook veranderd door de jaren heen. De vraag is steeds meer waar de urgentie zit van wat medewerkers moeten leren. Wat moeten ze nu echt weten om hun werk goed te doen? En dan moeten we zorgen dat we ze daarbij ondersteunen. Dus in plaats van heel breed, gaan we veel specifieker content aanbieden, in een vorm die past bij de situatie en het doel.
Zijn kenniseigenaren vrij in het maken van content?
Cindy: Dat is een beetje een samenspel. Samen met de inhoudsdeskundigen kijken we zowel naar de inhoud als naar de best passende vorm om iets over te brengen. Daarbij luisteren we goed naar de doelgroep maar nemen we hier ook onze onderwijskundige expertise in mee. We blijven goed aansluiten op wat er speelt op de werkvloer. En voor livegang doen wij altijd een review.
Hoe zetten jullie toetsen in?
Cindy: Ook daar zie je echt een verschuiving. We willen in onze visie juist meer vanuit vertrouwen in plaats van controle werken. Dat betekent dat we niet alles gaan toetsen, maar het meer gaan inzetten als nulmeting voor jezelf. Zodat je weet welke kennis jij nog nodig hebt. Vooral als ontwikkelstuk binnen blended learning. Waar ga je op inzetten? Of hoe kun je een toolbox gebruiken als je bepaalde kennis mist?
Claudia: We zien ook in ons ziekenhuis een beweging van toetsen naar zelfbekwaam verklaren. De migratie naar CAPP LMS gaf ons een mooie spiegel van het enorme aantal toetsen dat er gaandeweg ontstaan was. Goed om weer eens opnieuw na te denken over het effectief inzetten van toetsen. Dus ook daar zijn we volop mee bezig.
Hoe ervaren medewerkers het werken met CAPP LMS?
Cindy: Van de adviseurs die bezig zijn content aan te passen, horen we vooral terug dat het heel makkelijk is om te werken in de auteurstool, Agile Air. Dat is de eerste fase, want hierna gaan ze ook met de e-learnings en de interactieve mogelijkheden aan de slag, maar dit is denk ik de eerste winst voor ons. Juist ook om draagvlak te krijgen en te laten zien dat het heel goed decentraal kan.
Claudia: Het is ook wel heel fijn dat we nu één omgeving hebben voor alles, dus je performance support en je leercontent, maar ook de communities zitten in één systeem. En het is dan ook nog eens heel laagdrempelig. Dus gebruikers hoeven eigenlijk geen cursussen te volgen om het systeem te gebruiken. Hoogstens is er wat ondersteuning van ons nodig als ze vastlopen, maar dat is niet vaak. Dat valt me echt op, en krijgen we ook vaak terug van mensen.
En wat vinden de eindgebruikers van de nieuwe content?
Claudia: Van de eindgebruikers horen we dat het blended aspect het leren veel leuker maakt. Ik denk dat dat nog de grootste afdronk is. Het is interactiever en daardoor leuker om te doen. En daarnaast is met blended learning in combinatie met performance support veel tijdswinst te behalen. Als je de content in kleine blokjes kan knippen, is het ook makkelijker in je werk in te passen. Voor een traditionele e-learning van drie uur moet je echt tijd maken. En dan blijft het ook nog eens minder goed hangen. Nu is het beter in het werk te organiseren en meteen in de praktijk te brengen.
Jullie zitten nu nog volop in de inrichting van het LMS. Wat zijn jullie toekomstplannen?
Claudia: Er was voorheen geen inzicht in wie verantwoordelijk was. Dat is namelijk wel de uitdaging als je heel veel content hebt. Je moet alles altijd up-to-date houden. De conclusie na de migratie, was dat je het niet allemaal centraal kan bijhouden en beleggen. Nu hebben we alle content belegd bij inhoudsdeskundigen maar we moeten nog wel goed inregelen dat we jaarlijks een check gaan doen of de content nog klopt.
Cindy: Sowieso willen wij graag de andere functionaliteiten binnen CAPP LMS gaan gebruiken. We zijn natuurlijk onlangs overgegaan, maar we zien nu wat er allemaal nog meer kan. En daar ook mensen enthousiast voor maken. En dus ook andere voorbeelden laten zien van het werken met kanalen, performance support en meer interactieve mogelijkheden.
We zijn ook bezig met de koppeling met VR. Door middel van levensechte 360 graden scenario's bieden we onze medewerkers een veilige en gecontroleerde omgeving om complexe (medische) situaties te ervaren en te oefenen. Bijvoorbeeld omgaan met agressie. Dankzij de koppeling met het LMS, zijn we in staat om Learning Analytics aan de achterkant uit te lezen. Een trainer of een afdeling kan gaan sturen op de fouten die er in het scenario worden gemaakt. Ook de VR training is altijd een onderdeel van een blended traject, dus er hoort altijd ook een theoriegedeelte bij of een fysieke training. Dus dat zijn hele spannende en leuke vooruitzichten.
Hebben jullie tot slot nog tips voor andere organisaties die met blended leren aan de slag willen?
Claudia: Ga allereerst met je L&O-team, of je academie kritisch kijken naar hoe je leren aanbiedt. Want het is vaak zo'n gewoonte of vanzelfsprekendheid om het op een bepaalde manier te doen. En bedenk dat als je een andere koers gaat varen, dat ook vraagt om je medewerkers daarin mee te nemen. Mensen zijn een bepaalde manier van leren al jarenlang gewend. Als L&D loop je natuurlijk voorop met ontwikkelingen in hoe je leren vorm kunt geven en ben je daar beroepsmatig veel mee bezig. Voor de medewerkers is het een verandering en dat vraagt altijd aandacht. Dat je met het traditionele klassikale onderwijs niet altijd het optimale leerresultaat bereikt moet echt nog wel landen bij mensen.
Cindy: Hou er ook rekening mee dat er heel veel aannames zijn, die niet blijken te kloppen of gebaseerd zijn op enkele ervaringen. Zo zei bijvoorbeeld iemand ‘artsen kijken niet graag video’s’. Toch kozen we bij een specifieke leervraag wel voor een interactieve video en de deelnemende artsen waren superenthousiast. Of iets als ‘een software-training moet klassikaal, ander snappen mensen het niet’. Wij hebben bijna 2000 mensen blended geschoold in werken met het vernieuwde EPD op basis van e-learning en performance support en een klein stukje klassikaal en dat ging prima.
Soms gaan bepaalde vooronderstellingen als een soort mythe leven, terwijl je het eigenlijk vooral zelf moet proberen en ervaren. Blijf met je doelgroepen in gesprek en achterhaal wat zij nodig hebben. Zowel voor de inhoud als de vorm van je content blijft dat het belangrijkste.
LMS Vragenlijst
Wil je voor jezelf in kaart brengen hoe jouw ideale LMS eruit ziet? Doe de LMS-vragenlijst en ontdek het zelf!
"Het is ook wel heel fijn dat we nu één omgeving hebben voor alles, dus je performance support en je leercontent, maar ook de communities en support zitten in één systeem. En het is dan ook nog eens heel laagdrempelig."
Claudia Hendriks
Projectleider
Producten & Diensten
Facts & Figures
- Branche
- Zorg
- Klant sinds
- 2024
- Aantal medewerkers
- 5.0
- Website
- https://www.catharinaziekenhuis.nl