Hoe Franciscus Gasthuis & Vlietland haar medewerkers toetst met CAPP Quizzes
Steeds meer organisaties kunnen niet alleen meer uit de voeten met het aanbod van e-learningleveranciers. Vaak is de inhoud niet volledig dekkend voor wat een ziekenhuis zoekt of wijkt het af van de protocollen die een zorginstelling hanteert. Deze specifieke vraag naar maatwerk wordt steeds vaker ingevuld met het zelf ontwikkelen van content. Eerder sprak ik al met Lydia Woldendorp, contentontwikkelaar bij ZINN over het ontwikkelen van leerpaden.
Dit keer gaan we in gesprek met Sharon Verhees, Procesmanager Digitaal Leerplein, Yvonne Visseren en René Zonnebeld, beide opleidingsadviseur en alle drie werkzaam bij Franciscus Gasthuis & Vlietland (een STZ-ziekenhuis uit de Rotterdam). Ook zij ervaren dat ingekochte e-learningmodules en toetsen niet altijd toereikend of passend zijn. Toch willen ze medewerkers op al dan niet verplichte basis toetsen of zij theoretisch goed onderlegd zijn. Daarom toetsen ze binnen het ziekenhuis de theoretische kennis met CAPP Quizzes, dé toetsomgeving binnen CAPP LMS om je eigen toetsen te maken.
Proces - Van inhoud naar goede toetsvragen
Samen met inhoudsdeskundigen bepalen Yvonne en René wat er getoetst moet worden. Deze vragen structureren ze per thema in een vragenbank, zodat de gebruiker elke keer een random set aan vragen uit een of meerdere vragenbanken krijgt.
Het stellen van de juiste toetsvraag kan nog best een uitdaging zijn. De inhoudsdeskundigen maken de vragen zelf. René en Yvonne checken of de vraagstellingen kloppen. Zij hanteren een checklist waar een vraag aan moet voldoen. Denk hierbij aan dat je altijd een open vraag stelt, dat ontkennende vragen niet mogen of hoe je er voor zorgt dat er geen dubbele vraag in de zin voorkomt. Hiermee hebben zij een dubbelcheck, ze lopen alles na voor de publicatie van de toetsen.
Daarnaast wordt goed in de gaten gehouden wat de behaalde cijfers zijn. Zowel op toets-niveau als op vraagniveau is zichtbaar wat het gemiddelde cijfer is. Is het gemiddelde cijfer van de toets te hoog, dan bestaat de kans dat de toets te makkelijk is. Is het gemiddelde cijfer op een vraag te laag, dan kan het zijn dat de antwoordopties niet duidelijk genoeg of onjuist zijn. Met deze inzichten kunnen de toetsen herzien en aangepast worden.
Kwaliteit waarborgen
Vanuit de Franciscus Academie wordt veel samengewerkt met de afdeling Kwaliteit & Innovatie. Bij een wijziging in een protocol of als er iets verandert in de richtlijnen of werkwijze van voorbehouden handelingen of met medisch apparatuur, dan wordt er een melding gegeven richting de academie. Aan de hand van deze melding wordt nagelopen of de informatie in de content en toetsen nog klopt. Dit is een extra maatregel om de veiligheid te waarborgen.
Moet er een kleine wijziging doorgevoerd worden, dan passen René of Yvonne de informatie aan passend bij het nieuwe protocol. Gaat het om een grotere wijziging, dan betrekken ze de inhoudsdeskundigen er bij en wordt gekeken op welke wijze de nieuwe informatie met de medewerkers wordt gedeeld en aangeleerd en vervolgens hoe de toetsing hierop wordt aangepast.
Wijzigingen in een toets worden in CAPP Quizzes opgeslagen. Via LTI worden de toetsen in CAPP LMS aangeboden. Doordat dit proces zo staat, is er weinig onderhoud. Er is namelijk geen sprake van versiebeheer, waardoor de modules vervangen moeten worden. Alles staat gelijk goed voor alle gebruikers.
Veel gebruik
Dat het gebruik hoog is, is aan de cijfers te zien. Vooral van de vereiste toetsen is het gebruik hoog. Wel is hierin een verschuiving gaande. Voor de voorbehouden handelingen is het praktijkgedeelte belangrijker geworden. De theoretische toetsing is een oefentoets geworden, zodat de gebruikers nog wel de mogelijkheid hebben om hun kennis te toetsen, maar niet meer verplicht zijn de toets te voltooien. Met CAPP Quizzes kunnen ze de toetsen zowel als oefentoets en als verplichte toets inzetten.
Vrijblijvende quizzes in cursus Borstvoeding
CAPP Quizzes wordt nu ook steeds vaker ingezet als quiz-tool. Voor de cursus Borstvoeding bijvoorbeeld worden meerdere quizzes opgenomen, die specifiek zijn ontwikkeld om er vrijblijvende quizzes van te maken. De gebruikers kunnen dan in het leerpad er voor kiezen om of de quiz te doen of deel te nemen aan een andere vorm van leren, zoals bijvoorbeeld een interactieve video of een escaperoom.
Laagdrempelige toetsing
Bij het Franciscus Gasthuis & Vlietland staat het toetsproces stevig, zodat de kwaliteit wordt gewaarborgd. Het aanbod is groot en de gebruikers weten de toetsen te vinden, zowel via het kwaliteitspaspoort als via een cursus. Ze maken nu stappen om het aanbod uit te breiden met laagdrempelige, vrijblijvende toetsen, zodat de medewerker op elk moment zijn kennis kan toetsen.
Tips!
Voor iedereen die met toetsing aan de slag wil, zetten Sharon, René en Yvonne nog een paar tips op een rij:
- Betrek altijd een inhoudsdeskundige of protocolhouder.
- Hanteer een format waar een goede toetsvraag uit moet bestaan voor zowel een inhoudsdeskundige als jezelf.
- Denk goed na over de categorisering van de vragen op themaniveau als je over een thema veel vragen gaat maken.
- Zet je vragen ook als oefenvragen in, als je voldoende vragen hebt waar je uit kunt putten.
- Zorg voor een goed proces omtrent wijzigingen in de informatie.
- En zorg dat je inzage hebt in het resultaat van de toetsen. Deze helpen je de toetsen en de vragen te verbeteren.
Aan de slag!
Wil jij ook toetsen ontwikkelen en aanbieden? Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van CAPP Quizzes? Download dan het productsheet en lees hoe jij zelf aan de slag kunt met het ontwikkelen van toetsen.
"Met de inzichten van CAPP Quizzes kunnen de toetsen herzien en aangepast worden."
René Zonnebeld
Opleidingsadviseur
Producten & Diensten
Facts & Figures
- Branche
- Zorg
- Klant sinds
- 2015
- Website
- https://www.franciscus.nl