Martini Ziekenhuis biedt onderwijs aan externe zorgprofessionals in de regio met CAPP Open Courses
Onderwijs buiten je organisatie aanbieden, hoe doe je dat? Het Martini Ziekenhuis in Groningen heeft hier al veel ervaring mee. Naast het opleiden van hun eigen personeel, verwelkomt het ziekenhuis regelmatig huisartsen en andere zorgprofessionals van externe instellingen om hun kennis en vaardigheden te vergroten. Ik ging in gesprek met Martin de Graaff, de Directeur van de Martini Academie, en Wilma Smook, de Planner van de Martini Academie, om hier meer over te ontdekken.
Belang van onderwijs aan zorgprofessionals in de omgeving
Als topklinisch opleidingsziekenhuis is het voor het Martini Ziekenhuis in Groningen van belang dat onderwijs niet alleen aan het eigen personeel, maar ook aan externe zorg-professionals in de regio aangeboden wordt. Deze regionale rol is niet beperkt tot alleen de aanwezige kennis en vaardigheden, maar heeft ook betrekking op het verplaatsen van de zorgvraag. Martin de Graaff benadrukt het belang om niet alleen de zorg van de patiënt, maar ook de kennis over de behandeling te verplaatsen naar de huisarts, thuiszorg of andere instellingen.
Tijdens de zoektocht naar een nieuw LMS was dit een van de voorwaarden waar het LMS aan zou moeten voldoen. Een centrale plek, waar zowel de interne als de externe professional kan leren en ontwikkelen.
Externe doelgroepen
De externe doelgroepen van de academie zijn divers. Voornamelijk huisartsen kunnen hun vereiste scholingen bij het Martini Ziekenhuis volgen, maar ook voor verwijzers, verpleegkundigen in de thuiszorg en in de verpleeghuizen en voor andere zorgprofessionals, heeft Martini Academie een breed aanbod. Martin de Graaff is trots op het uitgebreide aanbod dat regionaal gezien bijna nergens anders te vinden is.
Een bijzondere cursus die veel aandacht trekt, is de cursus Evidence Based Practice. De uitkomsten van deze cursus worden regelmatig gepubliceerd in het vakblad Nursing in Nederland, waardoor zorgprofessionals van naburige ziekenhuizen worden aangetrokken. Deze cursus wordt nu ook aan externe doelgroepen aangeboden. Ook externe professionals moeten deze vaardigheden beheersen.
Van handmatig naar automatisch
Al voor de komst van CAPP LMS werden scholingen aangeboden. Het proces verliep echter voornamelijk handmatig en was daarmee omslachtig en traag. Dit proces moest sneller en efficiënter gemaakt worden. Het Martini Academie besloot te investeren in het externe portaal van CAPP LMS, genaamd Open Courses. Hierdoor konden ze sneller en efficiënter werken en de klantgerichtheid verbeteren. Martin de Graaff vergelijkt het proces met het kopen van een boek: snel en eenvoudig. De samenwerking met Defacto heeft ervoor gezorgd dat het gehele proces van facturatie is vervangen door directe betaling via iDeal. Dit heeft veel administratief werk bespaard en maakt het aanbod aan externen aantrekkelijker.
Achter de schermen bespaart het nieuwe systeem veel tijd. Alles is nu geborgd in één omgeving en het klaarzetten van cursussen kan door meerdere collega's worden gedaan. Wilma, de Planner van de Martini Academie, is blij met de verhoogde onafhankelijkheid en flexibiliteit.
Toekomstmuziek
Op dit moment komen de externe bezoekers nog op MartiniWijzer, het voorportaal waar het aanbod getoond wordt, voordat de bezoeker bij Open Courses uitkomt. MartiniWijzer wordt op datum ingericht, waardoor bepaalde cursussen weer verdwijnen als de datum is verlopen. De volgende stap is om het gehele aanbod in beeld te hebben. Dan kunnen ook makkelijker e-learningmodules worden aangeboden en onderdeel zijn van het lesmateriaal.
Het plan om de Martini Academie verder te ontwikkelen en te professionaliseren voor externen is goedgekeurd door de Raad van Bestuur. In samenwerking met een collega van de afdeling Klant & Markt worden nu de eerste stappen gezet om de communicatie en marketing te verbeteren, met Open Courses als centraal platform.
Terugblik op project
Wilma kijkt terug op een plezierige samenwerking met Defacto, waarbij de lijnen tussen Martini Academie en Defacto kort waren. De vaste consultant, Josien, heeft uitstekend geholpen en zorgde voor een prettige begeleiding. Martin de Graaff was verrast door de snelheid waarmee de mogelijkheid van iDeal werd geïntegreerd en was blij dat het niet jaren duurde voordat het systeem werd gerealiseerd.
Tips
Als laatste vraag ik Wilma en Martin of ze nog tips hebben voor andere organisaties die ook een leeraanbod voor externen willen aanbieden. En dat hebben ze!
- Zorg voor een goede huisstijl - Zorg er voor dat er al fotomateriaal aanwezig is en past binnen de huisstijl. Dit zorgt voor een goed beeld naar de externen toe.
- Begin gewoon - Heb je als instelling een aanbod voor externen en ben je er op gericht om het aan externen te onderwijzen, begin dan met het aanbieden er van.
- Ga met je leverancier in gesprek - Maak van je leverancier een samenwerkingspartner. Ga in gesprek over waar je naar toe wilt, wat er al kan en wat de eventuele mogelijkheden nog zijn.
- Ga in gesprek met andere instellingen die al aan externen aanbieden - Zo kun je kijken hoe deze instellingen hun aanbod aanbieden en waar zij mee te maken hebben.
- Zorg voor continuïteit - Blijf je leeraanbod aanbieden, zonder na een korte periode alweer te stoppen. 'Het is een zaak van een lange adem. Hier ligt al vijf of zes jaar werk achter ons. En we gaan dat alleen maar verder ontwikkelen.'
Wil jij ook een extern leerportaal realiseren?
Wil jij ook laagdrempelig onderwijs aanbieden aan externen zoals het Martini Ziekenhuis? Download dan meer informatie.
"We wilden voor de externe gebruiker het proces wat te vergelijken is met het kopen van een boek. Dan moet je er ook in twee a drie klikken zijn. Het moet niet langer duren."
Martin de Graaff
Directeur Martini Academie
Producten & Diensten
Facts & Figures
- Branche
- Zorg
- Klant sinds
- 2022
- Aantal medewerkers
- 4000
- Website
- https://www.martiniziekenhuis.nl