Heliomare heeft een innovatieve kijk op leren met CAPP LMS
Heliomare is een zorgorganisatie met een breed scala aan diensten op het gebied van revalidatie, speciaal onderwijs, arbeidsintegratie, bewegen en sport. De doelgroep bestaat uit kinderen, jongvolwassenen en volwassenen met een beperking. 'Niemand aan de zijlijn' is de drijfveer van de bijna 1200 medewerkers van Heliomare, die op 30 locaties in Noord-Holland werkzaam zijn.
Leren en opleiden vormgeven in zo’n veelzijdige organisatie vraagt om een integrale visie waarbij kennisontwikkeling en kennisdeling gestimuleerd worden en een LMS dat hierin ondersteunt. In 2016 koos Heliomare voor CAPP LMS van Defacto. In 2019 werd vervolgens de stap naar de geheel vernieuwde versie van het LMS gemaakt. Coördinator digitaal leerportaal Miranda Schouten en projectleider LMS Richard Fickert vertellen enthousiast over de innovatieve manier waarop zij leren vormgeven met CAPP LMS.
Een schat aan kennis
"Heliomare heeft een schat aan kennis in huis", vertelt Miranda Schouten. "Iedereen die bij ons werkt beschikt over vaardigheden, kennis en talenten. Door deze met elkaar te delen, versterken wij elkaar, onze cliënten, patiënten, leerlingen en Heliomare als bedrijf. We willen medewerkers uitdagen professioneel leiderschap te tonen en daarmee zichzelf en Heliomare klaar te maken voor de toekomst."
Heliomare ziet zichzelf als een lerende organisatie. Om het idee van een lerende organisatie handen en voeten te geven, is een aantal jaar geleden de Heliomare Academie opgericht. "De Heliomare Academie is er voor en door Heliomare", vertelt Schouten. "Het is een netwerk dat kennis, talenten en vaardigheden inzichtelijk maakt en medewerkers ondersteunt om zich te ontwikkelen en het best mogelijke uit zichzelf te halen."
Kenniscirculatie
Als lerende organisatie zijn binnen Heliomare individueel leren, teamleren en organisatieleren sterk met elkaar verbonden. Volgens Miranda Schouten gaat het daarbij in de eerste plaats om het productief maken van kennis: het vermogen om kennis te ontwikkelen, met elkaar te delen, toe te passen en te evalueren ten behoeve van verbetering en vernieuwing. "We noemen dit kenniscirculatie. CAPP LMS is uitermate geschikt om deze kenniscirculatie beschikbaar te kunnen stellen en met elkaar te delen."
De juiste kennis op het juiste moment bij de juiste mensen
De organisatie zocht naar een LMS dat alle verschillende aandachtsgebieden en specialismen bij elkaar kon brengen in een digitale leeromgeving. Want hoe zorg je dat de juiste kennis bij de juiste mensen terechtkomt? En hoe zorg je tegelijkertijd dat je iedereen wat te bieden hebt? "Inderdaad een hele uitdaging", beaamt Richard, "want je wilt eigenlijk dat iets relevant en up-to-date is, maar ook voelt als een gedeeld systeem dat altijd toegankelijk is, altijd enthousiasmeert en inspireert om verder te leren en ook om verder te kijken dan je eigen afdeling."
Zelfstandigheid
"We streven naar zoveel mogelijk zelfstandigheid", geeft Richard aan. Mensen willen op hun eigen tempo kunnen leren, want de een leert sneller dan de ander. Daarom biedt de organisatie bepaalde theoretische kennis gefaseerd aan, zodat die in eigen tempo doorgelopen kan worden.
Theoretische toolbox
Daarnaast probeert Heliomare kennis op relevante momenten aan te bieden, om te voorkomen dat mensen overspoeld raken door informatie, maar wel op voor hen belangrijke thema’s geïnformeerd blijven. "We willen mensen intrinsiek motiveren om in hun leerbehoefte te voorzien. Het LMS is daarbij onze theoretische toolbox, die ter ondersteuning dient van de dagelijkse praktijk. We willen toewerken naar een hybride leersituatie, van digitaal en analoog, en dat is bij uitstek wat CAPP LMS mogelijk maakt."
Een gevarieerde menukaart in CAPP LMS
De manier waarop Heliomare CAPP LMS inzet is zeker creatief en innovatief te noemen. Natuurlijk zijn er cursussen voor medische handelingen en verplichte onderdelen voor de verschillende zorgprofessionals. Maar er is ook een ruim aanbod voor de ontwikkeling van de zogenaamde soft skills. Dat varieert van cursussen die ICT-vaardigheid verbeteren zoals werken met Office 365 of Outlook, of Teams. Maar ook actuele thema’s als 'Tips voor thuiswerkers' en 'Hoe kun je afkicken van social media'.
"Eigenlijk is ons idee van dat gevarieerde aanbod dat mensen het systeem in worden gezogen en zo kennismaken met de mogelijkheden. We proberen voor iedereen wat interessants aan te bieden, een trigger om te gaan kijken en met het systeem in aanraking te komen". Als mensen het belang en meerwaarde van het LMS inzien, zullen ze uit zichzelf terugkeren en dat is het doel.
Corona als impuls en rem
Ook bij Heliomare zorgt corona zowel voor een impuls van digitale leeractiviteit, als extra uitdagingen. Er zijn bijvoorbeeld minder klassikale trainingen door de fysieke beperkingen. De organisatie probeert zoveel mogelijk digitaal door te ontwikkelen en tegelijkertijd op de actualiteit in te spelen.
Piek in leeractiviteit
Er werd in coronatijd enthousiast gebruik gemaakt van het LMS. Er was een enorme piek in leeractiviteit te zien in april, mei en juni. Na de eerste Covid-golf deed Heliomare een review met een extern bureau om terug te kijken. Wat hebben we geleerd, welke leerbehoeften zijn er en welke stappen kunnen we zetten. Daaruit kwamen learnings die als input zijn gebruikt om een cursus te bouwen. Richard vertelt: "We hebben zelf een coronacursus samengesteld voor medewerkers. Die bestaat uit een aantal onderdelen en filmpjes over bijvoorbeeld effectief thuiswerken, maar ook over hygiëne en hoe je je handen moet wassen. Dit waren zowel zelf gemaakte filmpjes als linkjes naar filmpjes op internet. Modulair kun je dit met het LMS zo snel samenvoegen dat je op die manier al heel snel een cursus kunt maken en aanbieden aan je medewerkers."
Nieuwe medewerkers inwerken
Een ander vraagstuk in deze tijd is onboarding. Want hoe maak je nieuwe medewerkers wegwijs in deze rare tijd? Hoe laat je iemand kennis maken met bepaalde delen van het bedrijf, waar je nu niet in de keuken kan kijken? En hoe organiseer je onboarding in digitale vorm voor zoveel verschillende medewerkers met zoveel verschillende afdelingen? "Het koffiezetapparaat is het enige wat overal hetzelfde is", lacht Richard. Ook weer een uitdaging dus, maar daar houden ze wel van bij Heliomare." De Heliomare Academie denkt nu, in samenwerking met o.a. de afdeling P&O, na over een goede invulling voor een onboardingstraject, met een mix van de mogelijkheden die er zijn in CAPP LMS.
De H van Heliomare
De Heliomare Academie richt zich op opleiden en (bij)scholen van zorgmedewerkers. Nu nog voornamelijk intern, maar in de toekomst ook op externe organisaties. Met de komst van CAPP LMS is er eigenlijk een nieuwe rol ontstaan, die draait om inventariseren, enthousiasmeren en faciliteren van kennisdragers. Een interessante en uitdagende rol voor de medewerkers van de Heliomare Academie, zo meent Richard:
"Eigenlijk wordt de verantwoordelijkheid van de Heliomare Academie dan meer om de voelsprieten uit te steken in de organisatie. Waar zit kennis en waar is behoefte en kunnen we die bij elkaar brengen in de vorm van een cursus of in de vorm van een online clinic of een cursus."
Heliomare is daarnaast ook nog steeds bezig het LMS onder de aandacht van managers en medewerkers te brengen, vult Miranda Schouten aan: "Het systeem wordt nog niet overal (optimaal) gebruikt en wij merken ook dat je eigenlijk bezig bent je eigen product continu intern te vermarkten."
Bekwaamheid & HKZ-audits
Er ligt bovendien nog een uitdaging op het gebied van de inrichting van kwaliteitspaspoorten. Regelmatig vinden er binnen Heliomare HKZ audits (zorg) plaats. Daarbij worden vragen gesteld op het gebied van bekwaamheid van medewerkers. "Op onze onderwijslocaties worden deze vragen door de onderwijsinspectie gesteld. In onze digitale leeromgeving zijn de kwaliteitspaspoorten grotendeels ingericht waardoor wij zichtbaar kunnen maken of een medewerker wel of niet bekwaam is door middel van de rode en groene bolletjes. Hoe mooi is het dat je dit soort gegevens uit één systeem kunt halen zonder er allerlei papieren paperassen bij te moeten halen."
Toekomstmuziek
Medewerkers die al kennis hebben gemaakt met het LMS reageren positief, aldus Richard: "Het systeem zelf werkt hartstikke goed. Het is gebruiksvriendelijk en medewerkers zijn heel blij met hoe alle verschillende functies bij elkaar komen."
Gebruikers kunnen ook reviews geven op cursussen en op die manier inhoudelijk feedback geven. Richard geeft toe: "We krijgen wel eens kritische feedback op de inhoud van een cursus, of de zwaarte van een lespakket. Maar het is juist heel waardevol om die feedback op die manier terug te krijgen in het systeem."
Natuurlijk is een systeem als dit nooit af en Heliomare is nog volop bezig met de verdere invulling en aansluiting van andere afdelingen. De organisatie kijkt daarbij reikhalzend uit naar nieuwe functies en mogelijkheden. "Dat vind ik ook wel echt mooi aan Defacto. Ze zijn echt inventief bezig, kijken om zich heen en zoeken naar de oplossing die het beste werkt. Ze staan niet stil en zijn altijd in ontwikkeling."
Datzelfde kunnen wij zeggen van Heliomare, dus we zien de toekomst met vertrouwen tegemoet.
Meer weten over Heliomare? In de documentaireserie 'Stuk' van de VPRO worden een aantal mensen gevolgd tijdens de periode die ze doorbrengen in het revalidatiecentrum. De serie geeft een goede indruk van de impact van een ongeval of ziekte en de betrokkenheid en professionaliteit van de medewerkers van Heliomare.
"Als lerende organisatie zijn binnen Heliomare individueel leren, teamleren en organisatieleren sterk met elkaar verbonden. Het gaat daarbij in de eerste plaats om het productief maken van kennis: het vermogen om kennis te ontwikkelen, met elkaar te delen, toe te passen en te evalueren ten behoeve van verbetering en vernieuwing. We noemen dit kenniscirculatie. CAPP LMS is uitermate geschikt om deze kenniscirculatie beschikbaar te kunnen stellen en met elkaar te delen."
Miranda Schouten
Coördinator digitaal leerportaal
Producten & Diensten
- CAPP Learning
- CAPP Compliance
- CAPP Agile Learning
- Consultancy
Facts & Figures
- Branche
- Zorg
- Klant sinds
- 2016
- Aantal medewerkers
- 1200
- Website
- https://www.heliomare.nl