SEIN deelt expertise intern en extern met CAPP Open Courses
SEIN is hét expertisecentrum voor epilepsie en slaapgeneeskunde. Naast de kliniek, het research center en de school, wonen, leren en werken zo’n 400 cliënten met complexe en meervoudige problematiek vast bij SEIN. De gespecialiseerde zorg voor diverse doelgroepen maakt SEIN kennishouder op het gebied van epilepsie en slaapaandoeningen. De organisatie leidt zelf medewerkers op via het LMS, maar met CAPP Open Courses wordt de waardevolle kennis van SEIN ook steeds meer gedeeld met externe doelgroepen. Adviseur Kennis en Ontwikkeling Sarah Westerlaken vertelt ons waarom en hoe ze dit doen.
Kun je wat vertellen over de zorg die jullie bieden bij SEIN ?
SEIN is een expertisecentrum voor epilepsie en slaapgeneeskunde. Het is 140 jaar geleden in Haarlem opgericht door een freule die zich bekommerde om mensen met ‘de vallende ziekte’, want zo heette epilepsie toen nog. Bij bepaalde soorten aanvallen vallen mensen inderdaad plotseling op de grond, vandaar die naam. Destijds was epilepsie nog niet behandelbaar. De eerste anti-epileptica kwamen pas vlak daarna beschikbaar. Daarmee konden we in plaats van alleen maar verplegen, ook steeds beter behandelen.
We hebben dus een rijke historie, waarbij de aard van onze dienstverlening door de tijd heen veranderd is. We hebben een gespecialiseerd ziekenhuis en een research afdeling maar bieden ook woonzorg en dagbesteding en we hebben een school voor speciaal onderwijs.
Er zijn mensen met epilepsie die in het reguliere leven wonen en werken. Maar er zijn ook mensen die echt niet zonder specialistische begeleiding kunnen en 24 uur zorg nodig hebben. Zij wonen hun hele leven bij ons. Bij de meeste mensen die bij ons wonen, spelen er naast de epilepsie nog andere zaken, zoals autisme of een verstandelijke beperking. De kans dat je epilepsie ontwikkelt is gemiddeld genomen ongeveer 1 op 150. Maar als je een verstandelijke beperking hebt is de kans ongeveer 1 op 3. Door de complexe epilepsie wonen bijvoorbeeld ook mensen bij ons die ‘s nachts uitgeluisterd moeten worden of camera-observatie nodig hebben, zodat we direct hulp kunnen bieden.
Jullie behandelen ook slaapaandoeningen. Wat hebben epilepsie en slaap met elkaar te maken?
Een aantal slaapaandoeningen, zoals narcolepsie en epilepsie lijken in bepaalde opzichten op elkaar. Als je bij die mensen onderzoekt wat er in de hersenen gebeurt, lijkt dat erg op elkaar. Het is allebei iets wat spontaan optreedt en ook weer overgaat. Vandaar dat wij ongeveer 20 jaar geleden het Slaap-Waakcentrum hebben opgericht, zodat mensen met ernstige slaapstoornissen ook bij ons terechtkunnen.
De zorg die jullie bieden is aan de ene kant dus heel divers, maar ook zeer specialistisch. Hoe leiden jullie medewerkers op?
Voor epilepsie bestaat eigenlijk geen gespecialiseerde opleiding. Dus wij leiden inderdaad mensen zelf intern op. En dat doen we voor verschillende beroepsgroepen. Begeleiders in de woonzorg leren bijvoorbeeld hoe ze een aanval herkennen en wat ze dan moeten doen. Maar we hebben ook verdiepende cursussen gemaakt over slaapaandoeningen en over aandoeningen die vaak samen voorkomen. En over nieuwe inzichten die uit onderzoek naar voren komen. We hebben door de jaren heen zoveel kennis opgedaan, dat we inmiddels heel veel materiaal hebben.
Het meeste materiaal zetten we blended in. Dus we laten medewerkers eerst een online voorbereiding doen en daarna volgt een gezamenlijke klassikale training. Op die manier heeft iedereen de theorie al opgenomen en kunnen ze meteen de praktijk in tijdens de training. Maar er is ook heel veel apart te volgen. We proberen alles zo te maken dat je het zowel in een leerpad kan gieten, maar ook dat je modules los kan volgen. Zodat iedereen er laagdrempelig bij kan, wanneer het hun uitkomt.
Jullie zijn best wel een autoriteit als het gaat om epilepsie. Delen jullie die kennis ook?
We hebben door de jaren heen een schat aan kennis opgebouwd, die we graag delen met anderen. We gebruiken CAPP Open Courses om content met andere organisaties en zorgprofessionals te delen. We hebben samen met Kempenhaeghe, dat is eigenlijk onze evenknie in het zuiden van het land, het leerhuis Epilepsie opgericht. En daar worden verpleegkundigen van beide organisaties ingezet om andere instellingen met mensen met een verstandelijke beperking en epilepsie te scholen rondom epilepsie. Juist bij instellingen waar niet veel epilepsie voorkomt, vinden begeleiders het vaak spannend.
We delen onze kennis dus expliciet met andere organisaties. En ook daarvoor geldt dat we de content blended aanbieden. Deelnemers doorlopen dus eerst een e-learning en krijgen daarna een klassikale scholing. Dankzij die e-learning in CAPP Open Courses zit iedereen daarna op hetzelfde niveau en kan de trainer dan in de praktijk meer ingaan op de specifieke situatie bij hun organisatie. Naast CAPP LMS hebben we natuurlijk ook andere manieren waarop we kennis delen, bijvoorbeeld via symposia en consulentschappen.
Jullie gebruiken de content ook om mensen zonder zorgkennis te informeren. Hoe doen jullie dat?
Ja klopt, we gebruiken CAPP Open Courses om content ook met externe doelgroepen te delen. We hebben bijvoorbeeld een cursus voor omwonenden gemaakt. Er is een nieuwbouwwijk in ontwikkeling naast een van onze locaties. En we hebben speciaal voor die wijk een cursus ontwikkeld over epilepsie. Zo leren omwonenden wat epilepsie is en wat ze kunnen doen als ze een van onze bewoners zien die een aanval heeft. En wie ze kunnen bellen en wat ze moeten doen als ze het niet vertrouwen. Die wijk heeft een eigen webpagina en daar staat ook informatie over met een link naar die cursus. Die wordt ook echt vaak gevolgd.
Steeds als weer een nieuw deel van die wijk wordt opgeleverd, hebben we een bijeenkomst met bewoners. Dan vertellen we iets over onze organisatie en wat we doen. Dat vinden mensen wel heel fijn want ze vinden epilepsie vaak spannend. Zo nemen we die zorgen weg. Sommige aanvallen zien er heftig uit maar in feite stoppen bijna alle aanvallen vanzelf. Zie je iemand met een aanval, blijf er gewoon bij, kijk op je horloge en pas als je na een paar minuten denkt dat het niet beter gaat, moet je contact met ons opnemen. En nee, je hoeft zeker geen lepel of houtje tussen de tanden te doen, dat leidt alleen maar tot schade aan het gebit.
Als mensen aan epilepsie denken, denken ze vaak aan die grote aanvallen. Waar je eerst verstijft en dan heel erg gaat schokken. Maar dat is maar een heel klein percentage van de aanvallen. Sommige mensen hebben een aanval waarin ze gewoon met jou kunnen praten, maar wel hun arm ineens omhoog gaat. Of mensen die bijvoorbeeld heel even afwezig zijn en wel reageren of doorpraten, maar niet echt adequaat. En dan is de aanval weer voorbij. Of mensen die iets geks ruiken of proeven of iets raars zien. Dat leggen we dus allemaal uit in de cursus, zodat omwonenden goed geïnformeerd zijn.
Hoe gaan jullie te werk bij het extern delen van content?
Als we iets willen maken voor een externe doelgroep, kijken we vaak eerst of we daar al wat van hebben liggen. Dit kunnen we dan in aangepaste stijl hergebruiken. Eigenlijk gebruiken wij dezelfde tools en features van CAPP LMS en Agile Air voor ontwerp en ontwikkeling van zowel interne als externe e-learningmodules. Tot nu toe is het vaak wat simpel copy-paste werk geweest en dan nog even kritisch doornemen en aanpassen waar nodig. Ons voordeel is denk ik dat wij al aardig wat cursussen zelf ontwikkeld hebben en dus al best veel basismateriaal tot onze beschikking hebben.
Jullie maken dus zelf veel e-learnings. Zien jullie het delen van jullie expertise als een vorm van contentmarketing of zelfs als een verdienmodel?
We hebben CAPP LMS nu pas een paar jaar en we hebben natuurlijk eerst de focus gelegd op de interne organisatie, want dat is natuurlijk voor ons de doelgroep die het eerste aandacht moest krijgen. Maar we willen er wel meer mee gaan doen voor bijvoorbeeld vrijwilligers en mantelzorgers. Ik heb met een paar andere instellingen hier in de buurt steeds meer contact. Ook omdat het vanuit Agile Air nu veel makkelijker is om e-learning te delen via een LTI-koppeling.
Zelf denk ik vaak, joh, je mag het gewoon gebruiken als het jullie verder helpt. Het is juist heel waardevol om kennis met elkaar te delen. Maar ik kan me voorstellen dat het voor veel organisaties die echt gespecialiseerd zijn wel interessant is om hun expertise ook commercieel in te zetten. Bij ons heeft het slaap-waakcentrum bijvoorbeeld de ambitie om een e-learning te ontwikkelen die aangeschaft kan worden. We hebben er heel veel kennis over die ook interessant en relevant is voor andere instellingen. De opbrengsten kunnen we dan weer inzetten om onze eigen interne organisatie verder op te leiden dus dan is het ook wel weer een mooie manier om ook je eigen expertise weer verder te vergroten.
Nog meer toekomstplannen op het gebied van e-learning?
We zijn nu bezig in CAPP Open Courses met een e-learning module over het ketogeen dieet, vooral bedoeld voor patiënten. Dat kan namelijk helpen bij epilepsie. Als je dat dieet heel strikt volgt, hebben sommige mensen significant minder aanvallen.
Met die e-learning module willen we patiënten beter informeren en helpen om keuzes te maken. Dat is ook wel echt iets waar we steeds meer op in willen zetten. En dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat we in de spreekkamer slim om moeten gaan met onze tijd. Het is natuurlijk fijn als een patiënt zelf bepaalde informatie kan lezen en dat je dan in de spreekkamer veel meer tijd hebt om het praktisch uit te werken en openstaande punten te bespreken. Niet dat je een heel uur kwijt bent aan uitleg wat zo'n dieet inhoudt en dat je dan nog maar een paar minuutjes hebt voor de vraag of dit passend en/of haalbaar is voor de patiënt.
Straks kun je eigenlijk zeggen: Volg die online cursus, dan krijg je een idee wat het inhoudt. En dan kunnen we daarna onze aandacht besteden aan vragen als: Zou dit echt wat voor je zijn? En wat heb je dan van ons nodig om dit goed te kunnen doen?
We zien gewoon met de krapte op de arbeidsmarkt dat je moet kijken hoe je zo effectief met je tijd kan omgaan als mogelijk. En dan zijn dit natuurlijk hele helpende dingen. Bovendien is deze content later natuurlijk ook heel goed intern te gebruiken voor onze zorgprofessionals. En dus ook weer extern voor andere organisaties. Zo sla je eigenlijk drie vliegen in één klap!
Ook aan de slag met CAPP Open Courses om jouw leercontent extern beschikbaar te stellen? Download het productsheet over CAPP Open Courses en de mogelijkheden om een extern leerportaal op te zetten. Vragen? We denken graag met je mee over jouw ambities op dit vlak! Laat je gegevens achter en we komen bij je terug!
"We hebben door de jaren heen een schat aan kennis opgebouwd, die we graag delen met anderen. We gebruiken CAPP Open Courses om content met andere organisaties en zorgprofessionals te delen."
Sarah Westerlaken
Adviseur Kennis en Ontwikkeling
Producten & Diensten
Facts & Figures
- Branche
- Kliniek
- Klant sinds
- 2022
- Website
- https://www.sein.nl