1. Wat is onboarding?
Onboarding is letterlijk vertaald het aan boord brengen van nieuwe medewerkers. Het doel van onboarding is om dit op een zo efficiënt mogelijke manier te doen. In het onboardingstraject wil je nieuwe medewerkers:
- Kennis laten maken met uw organisatie, missie, visie en werkwijze;
- Zo snel mogelijk bekend maken met de juiste systemen en resources;
- Wegwijs maken binnen de verschillende afdelingen en medewerkers
Een nieuwe baan is een life-event waarbij een medewerker in korte tijd in een geheel nieuwe situatie terechtkomt en veel nieuwe kennis en vaardigheden opdoet. Goede onboarding vergemakkelijkt en ondersteunt de medewerker tijdens dit proces.
Er zijn verschillende fases:
Pre-boarding
Voor onboarding is er nog een fase die pre-boarding wordt genoemd, de eerste kennismaking met de organisatie. In deze periode kiest een medewerker voor uw organisatie, te beginnen bij de vacature en het daaropvolgende sollicitatiegesprek. Ook de periode tussen het opzeggen van de oude baan en het 'uitzitten' van de opzegtermijn hoort hierbij. Tijdens de pre-boarding maakt uw organisatie dus die belangrijke eerste indruk op een nieuwe medewerker.
Onboarding van nieuwe medewerkers
Onboarding is meer dan een introductie tot de werkplek. Een goed onboardingsproces bindt medewerkers aan uw organisatie en zorgt ervoor dat zij snel aan het werk kunnen. Het gaat erom dat nieuwe medewerkers zich de kennis, vaardigheden en het gedrag eigen maken om insiders te worden binnen de organisatie. Ze maken tijdens de onboarding kennis met de kernwaarden en bedrijfscultuur en als ze zich daar thuis bij voelen bent u als organisatie goed bezig. Want wie vertelt het verhaal van de organisatie nu beter dan uw medewerkers?
Crossboarding
Het doel van onboarding is niet alleen om ervoor te zorgen dat werknemers zo snel mogelijk aan het werk kunnen, maar ook om ervoor te zorgen dat werknemers minder snel vertrekken. Het faciliteert bijvoorbeeld ook doorstroom van medewerkers die binnen de organisatie van functie of werkplek veranderen. Of denk aan een grootschalig transformatietraject dat alle medewerkers raakt, een nieuwe manier van werken bijvoorbeeld, of een herinrichting of fusie. Met onboarding begeleidt u medewerkers en neemt u ze mee in het veranderverhaal, door verwachtingen te managen en ze de benodigde vaardigheden op een gestructureerde manier aan te bieden.
Offboarding
Als medewerkers de organisatie verlaten, stapt daarmee ook veel kennis van boord. Door deze kennis over te dragen en te delen binnen de organisatie, blijft deze ervaring beschikbaar. In een offboardingstraject vraagt u deze medewerkers om feedback op hun loopbaan binnen de organisatie, de ondersteuning die zij daarbij gehad hebben en hun opgedane kennis van systemen en werkwijzen. Daarnaast draagt het zorg voor de overdracht van de vakinhoudelijke kennis en vaardigheden. Het is daarbij van belang goed op de hoogte te zijn van de taken en verantwoordelijkheden van een medewerker en diens traject binnen de organisatie. Goede offboarding zorgt ervoor dat medewerkers met een goed gevoel de organisatie verlaten. Ze kunnen immers in de toekomst ambassadeur van de organisatie zijn.